undefined

Arithmetic fluency and number processing skills in identifying students with mathematical learning disabilities

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Hellstrand, Heidi; Holopainen, Santeri; Korhonen, Johan; Räsänen, Pekka; Hakkarainen, Airi; Laakso, Mikko-Jussi; Laine, Anu; Aunio, Pirjo

Tiivistelmä

Background Students with mathematical learning disabilities (MLD) struggle with number processing skills (e.g., enumeration and number comparison) and arithmetic fluency. Traditionally, MLD is identified based on arithmetic fluency. However, number processing skills are suggested to differentiate low achievement (LA) from MLD. Aims This study investigated the accuracy of number processing skills in identifying students with MLD and LA, based on arithmetic fluency, and whether the classification ability of number processing skills varied as a function of grade level. Methods and procedures The participants were 18,405 students (girls = 9080) from Grades 3–9 (ages 9–15). Students’ basic numerical skills were assessed with an online dyscalculia screener (Functional Numeracy Assessment –Dyscalculia Battery, FUNA-DB), which included number processing and arithmetic fluency as two factors. Outcomes and results Confirmatory factor analyses supported a two-factor structure of FUNA-DB. The two-factor structure was invariant across language groups, gender, and grade levels. Receiver operating characteristics curve analyses indicated that number processing skills are a fair classifier of MLD and LA status across grade levels. The classification accuracy of number processing skills was better when predicting MLD (cut-off < 5 %) compared to LA (cut-off < 25 %). Conclusions and implications Results highlight the need to measure both number processing and arithmetic fluency when identifying students with MLD.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Turun yliopisto

Laakso Mikko-Jussi

Räsänen Pekka

Holopainen Santeri

Helsingin yliopisto

Laine Anu

Aunio Pirjo

Åbo Akademi

Hellstrand Heidi Orcid -palvelun logo

Korhonen Johan Orcid -palvelun logo

Jyväskylän yliopisto

Hakkarainen Airi Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

151

Artikkelinumero

104795

Julkaisu­foorumi

66105

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Rinnakkaistallenteen lisenssi

CC BY NC ND

Muut tiedot

Tieteenalat

Psykologia; Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdysvallat (USA)

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1016/j.ridd.2024.104795

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä