undefined

Design Principles for Virtual Reality Applications Used in Collaborative Service Encounters

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Pöyry, Essi; Holopainen, Jani; Parvinen, Petri; Mattila, Osmo; Tuunanen, Tuure

Tiivistelmä

Immersive technologies like virtual reality (VR) provide new opportunities to augment service encounters by supporting customer–service agent collaboration and problem-solving. Guided by the value cocreation and service technology infusion literature, a design science research (DSR) study is carried out with three iteratively developed versions of a VR application used to make decisions about forest management services. The aim is to develop design principles (DPs) for physical VR technology-infused service encounters. DSR produces unique knowledge on how a VR solution affects customer–service agent collaboration. In each development cycle, the problem–solution fit is evaluated, and emerging problems are addressed in the following DSR cycles. Based on interviews (N = 127) with customers and service agents of a forest management service company conducted during the DSR cycles, we show that VR technology solutions support collaboration and problem-solving in knowledge-intensive service encounters by invoking dialogue difficult to generate otherwise—especially when decision-makers are novices and service outcomes are physical and irreversible. We present three new DPs that help conceptualize how collaborative service encounters can be improved by using a developing VR technology: (1) the principle of empowerment, (2) the principle of focus, and (3) the principle of guided decision-making.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Itä-Suomen yliopisto

Holopainen Jani Orcid -palvelun logo

Aalto-yliopisto

Mattila Osmo Orcid -palvelun logo

Jyväskylän yliopisto

Tuunanen Tuure Orcid -palvelun logo

Helsingin yliopisto

Pöyry Essi

Parvinen Petri

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Sivut

1-17

Julkaisu­foorumi

61622

Julkaisufoorumitaso

3

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Rinnakkaistallenteen lisenssi

CC BY

Muut tiedot

Tieteenalat

Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet; Liiketaloustiede

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1177/10946705241266971

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä