The effect of teacher self-efficacy in behaviour management on classroom behavioural climate : a longitudinal multilevel cross-lagged analysis
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Malinen, Olli-Pekka ; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu
Abstrakti:
Teacher self-efficacy (TSE) is assumed to affect classroom environment, although empirical evidence for this assumption is still elusive. This study examines the relationship between TSE in behaviour management and classroom behavioural climate using a two-level cross-lagged model. TSE in behaviour management was assessed with six-item subscale of the TSE for Inclusive Practices scale while classroom behavioural climate was assessed with a 17-item scale measuring overall behavioural climate in the classroom. The longitudinal questionnaire data comprises responses from 1110 students and 75 class teachers who had not taught the target classes when the pre-assessment was conducted. At the time of post-assessment, the teachers had taught the target classes for a few months. This design may detect associations between TSE and classroom behavioural climate more sensitively than cross-lagged models were the main variables correlate already at the pre-assessment. Based on the analysis TSE in behaviour management significantly affected classroom behavioural climate, but not vice versa, when controlling the effect of several teacher characteristics and class-composition variables. This indicates that a connection between TSE and classroom behavioural climate seems to indeed exist.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Helsingin yliopisto
Malinen Olli-Pekka
Itä-Suomen yliopisto
Savolainen Hannu Kalevi
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli:
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
Emojulkaisun nimi
Volyymi
44
Numero
4
Sivut
415-435
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Psykologia; Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1080/01443410.2024.2359672
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä