undefined

The effect of teacher self-efficacy in behaviour management on classroom behavioural climate : a longitudinal multilevel cross-lagged analysis

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Malinen, Olli-Pekka ; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu

Abstrakti:

Teacher self-efficacy (TSE) is assumed to affect classroom environment, although empirical evidence for this assumption is still elusive. This study examines the relationship between TSE in behaviour management and classroom behavioural climate using a two-level cross-lagged model. TSE in behaviour management was assessed with six-item subscale of the TSE for Inclusive Practices scale while classroom behavioural climate was assessed with a 17-item scale measuring overall behavioural climate in the classroom. The longitudinal questionnaire data comprises responses from 1110 students and 75 class teachers who had not taught the target classes when the pre-assessment was conducted. At the time of post-assessment, the teachers had taught the target classes for a few months. This design may detect associations between TSE and classroom behavioural climate more sensitively than cross-lagged models were the main variables correlate already at the pre-assessment. Based on the analysis TSE in behaviour management significantly affected classroom behavioural climate, but not vice versa, when controlling the effect of several teacher characteristics and class-composition variables. This indicates that a connection between TSE and classroom behavioural climate seems to indeed exist.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Helsingin yliopisto

Malinen Olli-Pekka

Jyväskylän yliopisto

Savolainen Hannu Orcid -palvelun logo

Närhi Vesa Orcid -palvelun logo

Itä-Suomen yliopisto

Savolainen Hannu Kalevi

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Emojulkaisun nimi

Educational Psychology

Volyymi

44

Numero

4

Sivut

415-435

Julkaisu­foorumi

55072

Julkaisufoorumitaso

2

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Psykologia; Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1080/01443410.2024.2359672

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä