undefined

Mobilizing ‘context’ : Vocabulary checks in ESL tutoring sessions

Julkaisuvuosi

2022

Tekijät

Duran, Derya; Jakonen, Teppo

Tiivistelmä

This study investigates the practice of unplanned and emergent vocabulary checks, i.e. turns through which a speaker explicitly checks whether the recipient knows a word, in small-group tutorial instruction. The data are video-recorded English as a second language (ESL) tutoring sessions between a native English speaker tutor and ESL students at an urban community college in the United States. By drawing on conversation analysis, we analyze how vocabulary checks emerge sequentially and with the help of contextual interactional resources. Findings suggest that vocabulary checks constitute a practice for managing both shared understanding and pedagogical concerns. By singling out a vocabulary item as possibly unknown to the student, the tutor can attend to weak signals for a student's non-understanding and orient to having epistemic primacy over the English language, thereby “talking into being” the role of a language expert. The checks pave way for vocabulary teaching moments by making word definitions and explanations interactionally relevant, which provides opportunities for language learning. The study highlights the intricate relationship between context, intersubjectivity and pedagogy in small-group tutoring contexts, an awareness of which can help practitioners reflect on the role of contextual resources in their teaching.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Turun yliopisto

Jakonen Teppo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Elsevier

Volyymi

107

Artikkelinumero

102816

Julkaisu­foorumi

68025

Julkaisufoorumitaso

2

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kielitieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1016/j.system.2022.102816

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä