undefined

Effects of physically active maths lessons on children's maths performance and maths‐related affective factors : Multi‐arm cluster randomized controlled trial

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Syväoja, Heidi J.; Sneck, Sirpa; Kukko, Tuomas; Asunta, Piritta; Räsänen, Pekka; Viholainen, Helena; Kulmala, Janne; Hakonen, Harto; Tammelin, Tuija H.

Tiivistelmä

Background Physical activity (PA) may benefit academic performance, but it is unclear what kind of classroom-based PA is optimal for learning. Aim We studied the effects of physically active maths lessons on children's maths performance and maths-related effects, and whether gender and previous mathematical or motor skills modify these effects. Sample A total of 22 volunteered teachers and their pupils with signed consent (N = 397, mean age: 9.3 years, 51% females) participated in a 5-month, teacher-led, multi-arm, cluster-randomized controlled trial. Methods The intervention included a PAL group (20 min of physically active learning in each 45-min lesson), a breaks group (two 5-min PA breaks in each 45-min lesson) and a control group (traditional teaching). Maths performance was assessed with a tailored curriculum-based test. Maths-related enjoyment, self-perceptions and anxiety were measured with a self-reported questionnaire. The individual-level intervention effects were tested via covariate-adjusted linear mixed-effect models with school classes serving as random effects. Results Changes in maths performance or self-perceptions did not differ between the intervention groups. Maths anxiety in learning situations increased in the PAL group (effect .28, 95% CI = .01–.56); there was no change in the other groups. Subgroup analyses suggested that maths anxiety increased in the PAL group among children in the two lowest tertiles of motor skills. It decreased in the highest tertile. Enjoyment decreased in the breaks group among pupils in the lowest motor skill tertile. Conclusions Physically active maths lessons did not affect maths performance or self-perceptions but had divergent effects on maths anxiety and enjoyment, depending on motor skills.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Viholainen Helena Orcid -palvelun logo

Turun yliopisto

Räsänen Pekka

Oulun yliopisto

Sneck Sirpa

Jyväskylän ammattikorkeakoulu

Kulmala Janne Orcid -palvelun logo

Kukko Tuomas Orcid -palvelun logo

Tammelin Tuija Orcid -palvelun logo

Syväoja Heidi Orcid -palvelun logo

Hakonen Harto Orcid -palvelun logo

Asunta Piritta Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Julkaisu­foorumi

52681

Julkaisufoorumitaso

2

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Liikuntatiede; Psykologia; Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1111/bjep.12684

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä