undefined

National Funding of Higher Education from a Non-affirmative Perspective

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Kivistö, Jussi; Elo, Janne; Uljens, Michael

Abstrakti:

<p>This chapter aims to demonstrate that the non-affirmative theory of education offers conceptual tools to analyse the tension between universities´ autonomy and accountability. The autonomy of universities becomes affirmative in character when it is geared towards finding the most functional and efficient ways of reaching externally defined performance targets and thereby to implicitly affirm the norms, values and standards that the performance targets rest upon. At the same time societal accountability measures make visible what is hidden or concealed: governmental objectives in higher education and the instrumental emphasis of universities in attaining those objectives. This exemplifies that the second regulative principle of the non-affirmative theory of education always is tied to the first: the governance of education is always linked with the current idea of the role of education in society at large. The non-affirmative theory of education provides us with a view that makes this relative autonomy visible. The chapter argues that the key aspect for universities and their stakeholders today is to find an appropriate balance between instrumental and institutional approaches, accountability and autonomy as well as affirmative and non-affirmative orientations.</p>
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Åbo Akademi

Elo Janne Orcid -palvelun logo

Uljens Michael

Tampereen yliopisto

Kivistö Jussi Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Kokoomateos

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet; Valtio-oppi, hallintotiede

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1007/978-3-031-55116-1_4

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä