undefined

Effects of fuel composition and vehicle operating temperature on in vitro toxicity of exhaust emissions

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Hakkarainen, Henri; Järvinen, Anssi; Lepistö, Teemu; Kuittinen, Niina; Markkula, Lassi; Ihantola, Tuukka; Yang, Mo; Martikainen, Maria Viola; Mikkonen, Santtu; Timonen, Hilkka; Aurela, Minna; Barreira, Luis; Ihalainen, Mika; Saarikoski, Sanna; Rönkkö, Topi; Aakko-Saksa, Päivi; Jalava, Pasi
Näytä enemmän

Tiivistelmä

Traffic as an important part of the energy sector significantly contributes to global air pollution. To mitigate the hazardous components of traffic emissions regulations have been implemented resulting in technological solutions such as exhaust after-treatment systems. However, fuels also play a crucial role in emissions and components such as the aromatic compounds in fuel have been linked to increased exhaust emissions. Several current emissions regulations neglect environmental factors, such as cold operating temperatures, that can significantly increase emissions. Moreover, the effect of fuel aromatics and cold temperature on emissions toxicity has not been adequately studied. This study evaluates the impact of after-treatment systems, aromatic fuel content, and cold operating temperature on emission toxicity. To achieve this, four different light-duty vehicles were used in a temperature-controlled dynamometer room, with a co-culture of A549 and THP-1 cell lines exposed to online exhaust emissions using a thermophoresis-based air–liquid interface (ALI) system. The results demonstrate that the aromatic content of both diesel and gasoline fuels increases exhaust toxicity. The study additionally emphasises the potential of particulate filters as after-treatment systems to reduce the toxicity of emissions and highlights how cold running temperatures result in higher exhaust toxicity. The study also assessed the diesel particulate filter (DPF) active regeneration event, which leads to multi-fold emissions and higher toxicological responses. Overall, the study provides crucial novel results on how various factors affect the toxicity of exhaust emissions from modern light-duty vehicles, providing insights into decreasing the emissions from this energy sector.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Itä-Suomen yliopisto

Martikainen Maria-Viola

Jalava Pasi Ilari

Yang Mo

Mikkonen Santtu Juhani Orcid -palvelun logo

Ihalainen Mika Marko Tapio

Hakkarainen Henri Ilmari

Tampereen yliopisto

Markkula Lassi

Lepistö Teemu Orcid -palvelun logo

Järvinen Anssi

Rönkkö Topi Orcid -palvelun logo

Kuittinen Niina Orcid -palvelun logo

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy

Aakko-Saksa Päivi Orcid -palvelun logo

Järvinen Anssi

Ilmatieteen laitos

Timonen Hilkka Orcid -palvelun logo

Barreira Luis

Aurela Minna Orcid -palvelun logo

Saarikoski Sanna

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

4

Numero

4

Sivut

455-467

Julkaisu­foorumi

90024

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Rinnakkaistallenteen lisenssi

CC BY

Muut tiedot

Tieteenalat

Fysiikka; Geotieteet; Ympäristötiede

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1039/D3EA00136A

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä