undefined

Teachers’ Pedagogical Competence in Finnish Early Childhood Education : A Narrative Literature Review

Julkaisuvuosi

2023

Tekijät

Ranta, Samuli; Kangas, Jonna; Harju-Luukkainen, Heidi; Ukkonen-Mikkola, Tuulikki; Neitola, Marita; Kinos, Jarmo; Sajaniemi, Nina; Kuusisto, Arniika

Tiivistelmä

Finnish early childhood education (ECE) is defined in education policies and research as an activity with an emphasis on pedagogy as a holistic and Nordic model of education. Pedagogical competence can be viewed as a special expertise of teachers responsible for the implementation of pedagogy in ECE. However, it is unclear how a teacher’s pedagogical competence is defined, understood, and implemented in pedagogical practices and policies. Previous studies define pedagogical competence from different, often narrow, perspectives and various skills have been defined to be a part of teachers’ pedagogical expertise. In this study, we aim to take a closer look at how teachers’ pedagogical competence is defined in research literature in Finland. As our method, we use a narrative literature review of research papers published between 2010 and 2020. We were able to identify fourteen different definitions of pedagogical competencies that could be categorized into three main categories: (a) meta-competencies, (b) professional competencies, and (c) practical competencies. In summary, we argue that pedagogical competence is often narrowly understood. To implement high-quality ECE, teachers’ pedagogical competence should be considered broadly and wholly. Particularly, the shared values and reflection of ethical questions are essential for supporting children’s development and learning through holistic education.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Itä-Suomen yliopisto

Sajaniemi Nina Kristiina

Ranta Samuli

Turun yliopisto

Kinos Jarmo

Neitola Marita

Helsingin yliopisto

Kuusisto Arniika

Kangas Jonna

Jyväskylän yliopisto

Harju-Luukkainen Heidi Orcid -palvelun logo

Ukkonen-Mikkola Tuulikki Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Katsausartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A2 Katsausartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Emojulkaisun nimi

Education Sciences

Volyymi

13

Numero

8

Artikkelinumero

791

Julkaisu­foorumi

75103

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Sveitsi

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.3390/educsci13080791

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä