undefined

Diskurssintutkimus

Julkaisuvuosi

2022

Tekijät

Potinkara, Nika; Raippalinna, Liia-Maria; Turunen, Arja

Tiivistelmä

Tässä luvussa tarkastelemme diskurssintutkimusta. Aluksi käsittelemme diskurssintutkimuksen teoreettista viitekehystä, joka kiinnittyy sosiaaliseen konstruktionismiin ja määrittelee sitä, millaiset kysymyksenasettelut diskurssintutkimuksen piirissä ovat mahdollisia. Esittelemme lyhyesti diskurssintutkimuksen erilaisia suuntauksia ja kuvaamme esimerkkien kautta sen soveltamista etnologiassa ja sen lähitieteissä. Luvun lopussa annamme käytännön esimerkin siitä, millaista analyysia diskurssintutkimuksen viitekehyksessä voidaan tehdä: millaisia kysymyksiä tutkimusaineistolle voi esittää, miten analyysi etenee ja millaista tietoa se tuottaa. Lopuksi pohdimme, millaisiin tutkimuksiin diskurssintutkimuksellinen lähestymistapa soveltuu.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Helsingin yliopisto

Potinkara Nika

Jyväskylän yliopisto

Turunen Arja Orcid -palvelun logo

Raippalinna Liia-Maria Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Kokoomateos

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisukanavan tiedot

Emojulkaisun toimittajat

Fingerroos, Outi ; Kajander, Konsta ; Lappi, Tiina-Riitta

Numero

274

Sivut

329-350

Julkaisu­foorumi

68468

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY NC ND

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Rinnakkaistallenteen lisenssi

CC BY NC ND

Muut tiedot

Tieteenalat

Muut humanistiset tieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Suomi

Kustantajan kansainvälisyys

Kotimainen

Kieli

suomi

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.21435/tl.274

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä