undefined

Viittomakielen oppimistulokset perusopetuksen 7.-9. vuosiluokilla 2015

Julkaisuvuosi

2016

Tekijät

Huhtanen, Mari; Puukko, Mika; Rainò, Päivi; Sivunen, Nina; Vivolin-Karén, Riitta

Tiivistelmä

Kansallinen koulutuksen arviointikeskus arvioi keväällä 2015 perusopetuksen 7.–9. -luokkalaisten viittomakieli äidinkielenä -oppimäärän oppimistuloksia. Valtakunnallinen arviointi toteutettiin 14.4.2015 kokonaistutkimuksen kaltaisesti siten, että mukaan pyrittiin saamaan valtakunnallisesti kaikki suomalaista viittomakieltä äidinkielenään opiskelevat 7.–9. vuosiluokkien oppilaat. Viittomakieli äidinkielenä -oppimäärän oppimistulosten arviointi toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa. Arviointi toteutettiin käyttäen sähköistä alustaa. Oppilaat näkivät kaikki tehtävät viitottuina ja vastasivat tuottamistehtäviin viittoen ja valintatehtäviin klikkaamalla oikean vaihtoehdon. Oppilaiden suoritukset arvioitiin Kansallisessa koulutuksen arviointikeskuksessa. Arvioinnin tarkoituksen oli tuottaa luotettavaa tietoa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) tavoitteiden saavuttamisesta, viittomakieli äidinkielenä -oppimäärän osaamisen tasosta sekä koulutuksen tasa-arvon toteutumisesta. Arvioinnin osa-alueina olivat viestintä, kirjallisuus, kielitietous ja kulttuuritietoisuus. Arviointiin osallistui 19 oppilasta kolmesta koulusta. Arviointiin osallistuivat sekä yleisopetuksessa että erityisopetuksessa olevat oppilaat. Myös tulkin tai avustajan käyttö kokeen aikana sallittiin. Arviointitehtävät laadittiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjen viittomakieli äidinkielenä -oppiaineen tavoitteiden, sisältöalueiden ja kriteerien pohjalta. Arviointitehtäviä laadittaessa otettiin huomioon tehtävien vaihtelevuus sekä tehtävätyyppien että vaikeustason mukaan. Arviointiin sisältyi erityyppisiä tuottamis- ja valintatehtäviä, kuten esimerkiksi monivalinta-, yhdistely-, oikein–väärin- ja tunnistamistehtäviä. Tehtävistä noin 30 % oli helppoja, 40 % keskivaikeita ja 30 % vaikeita. Oppilaille suunnatun tehtäväkokonaisuuden lisäksi arviointitietoa kerättiin oppilaille, opettajille ja rehtoreille tehdyillä taustakyselyillä, joilla kerättiin tietoa muun muassa oppilaiden asenteista sekä oppimistuloksiin vaikuttavista tekijöistä, esimerkiksi opetusjärjestelyistä ja opetuksen määrästä. Arviointiin osallistuneille kouluille ja opetuksen järjestäjille toimitettiin syksyllä 2015 koulukohtaiset tulokset ja palautteet. Näin koulun rehtori sekä viittomakielen opettajat saivat tiedon oman koulunsa oppilaiden arvioinnin tuloksista sekä asenteista viittomakieltä kohtaan. (Jatkuu; ks. teos).
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Erillisteos

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

C1 Kustannettu tieteellinen erillisteos

Julkaisukanavan tiedot

Julkaisu­foorumi

7055

Julkaisufoorumitaso

0

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet; Kielitieteet; Kirjallisuuden tutkimus

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Suomi

Kustantajan kansainvälisyys

Kotimainen

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä