undefined

School-based group intervention in attention and executive functions : Intervention response and moderators

Julkaisuvuosi

2022

Tekijät

Paananen, Mika; Husberg, Henrik; Katajamaki, Heli; Aro, Tuija

Tiivistelmä

Objective: This study investigated the effects of a school-based skill-training intervention in attention control and executive functions for pupils with hyperactivity-impulsivity (H-I) and cognitive control (CC) deficits. The main aim was to examine whether the intervention differently influenced H-I and CC, and whether cognitive abilities or conduct problems moderated response to the intervention. Method: Elementary school pupils from 41 schools participated the study and were divided into an intervention group (n = 71) and a waitlist control group (n = 77). Intervention outcomes were assessed with an inventory assessing executive function difficulties (including H-I and CC) completed by classroom teachers. Results: Significant intervention effects and positive changes were detected in CC but not in H-I. Significant intervention effects were found mainly among pupils with low levels of conduct problems. Conclusions: The results suggest that a skill-training intervention has specific positive effects on CC, but conduct problems may diminish response to intervention.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Paananen Mika Orcid -palvelun logo

Aro Tuija Orcid -palvelun logo

Helsingin yliopisto

Husberg Henrik

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Emojulkaisun nimi

Frontiers in Psychology

Volyymi

13

Artikkelinumero

975856

Julkaisu­foorumi

70493

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Rinnakkaistallenteen lisenssi

CC BY

Muut tiedot

Tieteenalat

Psykologia; Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Sveitsi

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.3389/fpsyg.2022.975856

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä