Suitability of different methods for measuring black carbon emissions from marine engines
Julkaisuvuosi
2022
Tekijät
Aakko-Saksa, Päivi; Kuittinen, Niina; Murtonen, Timo; Koponen, Päivi; Aurela, Minna; Järvinen, Anssi; Teinilä, Kimmo; Saarikoski, Sanna; Barreira, Luis M. F.; Salo, Laura; Karjalainen, Panu; Ortega, Ismael K.; Delhaye, David; Lehtoranta, Kati; Vesala, Hannu; Jalava, Pasi; Rönkkö, Topi; Timonen, Hilkka
Näytä enemmänTiivistelmä
Black carbon (BC) emissions intensify global warming and are linked to adverse health effects. The International Maritime Organization (IMO) considers the impact of BC emissions from international shipping. A prerequisite for the anticipated limits to BC emissions from marine engines is a reliable measurement method. The three candidate methods (photoacoustic spectroscopy (PAS), laser-induced incandescence (LII), and filter smoke number (FSN)) selected by the IMO were evaluated with extensive ship exhaust matrices obtained by different fuels, engines, and emission control devices. A few instruments targeted for atmospheric measurements were included as well. The BC concentrations were close to each other with the smoke meters (AVL 415S and 415SE), PAS (AVL MSS), LII (Artium-300), MAAP 5012, aethalometers (Magee AE-33 and AE-42), and EC (TOA). In most cases, the standard deviation between instruments was in the range of 5–15% at BC concentrations below 30 mg Sm−3. Some differences in the BC concentrations measured with these instruments were potentially related to the ratio of light-absorbing compounds to sulphates or to particle sizes and morphologies. In addition, calibrations, sampling, and correction of thermophoretic loss of BC explained differences in the BC results. However, overall differences in the BC results obtained with three candidate methods selected by the IMO were low despite challenging exhaust compositions from marine diesel engines. Findings will inform decision making on BC emission control from marine engines.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Itä-Suomen yliopisto
Jalava Pasi Ilari
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti
Volyymi
13
Numero
1
Artikkelinumero
31
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Kustantajan version lisenssi
CC BY
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Avoimen saatavuuden kirjoittajamaksu €
1460
Muut tiedot
Tieteenalat
Fysiikka; Ympäristötekniikka; Ympäristötiede
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.3390/atmos13010031
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä