undefined

Split-Screen : Videogame History through Local Multiplayer Design

Julkaisuvuosi

2021

Tekijät

Karhulahti, Veli-Matti; Grabarczyk, Pawel

Tiivistelmä

By looking at videogame production through a two-vector model of design—a practice determined by the interplay between economic and technological evolution—we argue that shared screen play, as both collaboration and competition, originally functioned as a desirable pattern in videogame design, but has since become problematic due to industry transformations. This is introduced as an example of what we call design vestigiality: momentary loss of a design pattern's contextual function due to techno-economical evolution.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Turun yliopisto

Karhulahti Veli-Matti

Jyväskylän yliopisto

Karhulahti Veli-Matti Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

MIT Press

Volyymi

37

Numero

2

Sivut

32-44

Julkaisu­foorumi

54599

Julkaisufoorumitaso

3

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Filosofia; Historia ja arkeologia; Muut humanistiset tieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdysvallat (USA)

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1162/desi_a_00634

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä