Split-Screen : Videogame History through Local Multiplayer Design
Julkaisuvuosi
2021
Tekijät
Karhulahti, Veli-Matti; Grabarczyk, Pawel
Tiivistelmä
By looking at videogame production through a two-vector model of design—a practice determined by the interplay between economic and technological evolution—we argue that shared screen play, as both collaboration and competition, originally functioned as a desirable pattern in videogame design, but has since become problematic due to industry transformations. This is introduced as an example of what we call design vestigiality: momentary loss of a design pattern's contextual function due to techno-economical evolution.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Turun yliopisto
Karhulahti Veli-Matti
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti
Kustantaja
Volyymi
37
Numero
2
Sivut
32-44
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
3
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Filosofia; Historia ja arkeologia; Muut humanistiset tieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdysvallat (USA)
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1162/desi_a_00634
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä