undefined

Platformed Interactions : How Social Media Platforms Relate to Candidate–Constituent Interaction During Finnish 2015 Election Campaigning

Julkaisuvuosi

2020

Tekijät

Nelimarkka, Matti; Laaksonen, Salla Maaria; Tuokko, Mari; Valkonen, Tarja

Tiivistelmä

Interaction between candidates and constituents via social media is a well-studied domain. The article takes this research further through a synthesis with platform studies, emerging scholarship that applies a critical perspective to the role of digital platforms in society. Examination of candidate–constituent interaction via Twitter and Facebook during the 2015 Finnish parliamentary elections revealed that the types of interaction differ between the two platforms: Facebook was used for formal campaigning and for praising and expressing support, while Twitter was utilized for information and for seeking and sharing opinions. An additional finding is that interaction approaches may be platform-specific, with socio-emotional functions being employed more often by candidates than constituents on Facebook while no such difference existed for Twitter. On the basis of the implication that platforms have a critical role in the nature of candidate–constituent social media interaction, we discuss the implications of platformed interaction for the democratic process, suggesting that campaign strategy may exploit it in ways that may even necessitate regulation. Furthermore, scholars of social media interaction might need to consider the broader ramifications of the findings, and contributions to theory that acknowledge platforms’ part in interaction may be needed.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Helsingin yliopisto

Nelimarkka Matti

Laaksonen Salla-Maaria

Jyväskylän yliopisto

Valkonen Tarja

Aalto-yliopisto

Nelimarkka Matti Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Emojulkaisun nimi

Social Media + Society

Volyymi

6

Numero

2

Julkaisu­foorumi

82251

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Rinnakkaistallenteen lisenssi

Muu lisenssi

Muut tiedot

Tieteenalat

Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet; Media- ja viestintätieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1177/2056305120903856

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä