undefined

How Hand Gestures Contribute to Action Ascription

Julkaisuvuosi

2019

Tekijät

Lilja, Niina; Piirainen-Marsh, Arja

Abstrakti:

This article investigates the embodied achievement of intersubjectivity by analyzing depictive gestures that are produced during the final components of the ongoing verbal TCU and extended into the following turn transition space. The depictive gestures in focus elaborate the TCUs by providing additional information on the verbal content of the turn. They may, for example, provide a visual representation of an action that is referred to in the verbal TCU, depict details that are not referred to in talk, or perform bodily enactments that model projected next actions. The analysis demonstrates that timed in this way, the gestures contribute to the multimodal action package that they are part of in a specific way: They work to secure the recognizability of the ongoing action and enhance coparticipants’ possibilities to produce the relevant next actions. In this way the gestures support action ascription. The data are in Finnish with English translations.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Tampereen yliopisto

Lilja Niina Orcid -palvelun logo

Jyväskylän yliopisto

Piirainen-Marsh Arja Orcid -palvelun logo

Lilja Niina

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

52

Numero

4

Sivut

343-364

Julkaisu­foorumi

66151

Julkaisufoorumitaso

3

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Media- ja viestintätieteet; Kielitieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object]

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1080/08351813.2019.1657275

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä