Kielitaidon arvioinnin metodologisia vaihtoehtoja
Julkaisuvuosi
2013
Tekijät
Huhta, Ari; Hilden, Raili
Abstrakti:
Tässä artikkelissa kuvaamme ensin, miten kielitaidon arviointi on muuttunut vuosikymmenien mittaan meillä ja muualla ja mikä on tyypillistä nykytilanteelle. Yleiskuvan jälkeen kerromme, millaiset arviointimenetelmät ovat tavallisimpia isoissa kielitutkinnoissa ja laajoissa arviointitutkimuksissa, joissa on kymmeniä, jopa satojatuhansia osallistujia vuosittain. Emme kuitenkaan unohda tavallisimpia luokkahuone- ja formatiivisen arvioinnin menetelmiäkään. Yritämme myös arvioida eri menetelmien etuja ja rajoituksia kielitaidon arvioinnin laadun arvioinnissa käytetyn Bachmanin ja Palmerin (1996) analyysikehikon piirteiden avulla. Tämän jälkeen esittelemme hankkeita, jotka liittyvät jollakin tavalla kielitaidon kansallisten arviointien tekemiseen Suomen oloissa. Osa näistä on arviointitutkimuksia, osa taas puhtaita kehityshankkeita, jotka kuitenkin ovat tuottaneet arviointitutkimuksenkin kannalta relevanttia tietoa.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Helsingin yliopisto
Hilden Raili
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli:
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
Ei-vertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osaJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
Emojulkaisun nimi
Kustantaja
Sivut
159-186
ISSN
ISBN
Julkaisufoorumi
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet; Kielitieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Suomi
Kustantajan kansainvälisyys
Kotimainen
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä