undefined

Kielitaidon arvioinnin metodologisia vaihtoehtoja

Julkaisuvuosi

2013

Tekijät

Huhta, Ari; Hilden, Raili

Abstrakti:

Tässä artikkelissa kuvaamme ensin, miten kielitaidon arviointi on muuttunut vuosikymmenien mittaan meillä ja muualla ja mikä on tyypillistä nykytilanteelle. Yleiskuvan jälkeen kerromme, millaiset arviointimenetelmät ovat tavallisimpia isoissa kielitutkinnoissa ja laajoissa arviointitutkimuksissa, joissa on kymmeniä, jopa satojatuhansia osallistujia vuosittain. Emme kuitenkaan unohda tavallisimpia luokkahuone- ja formatiivisen arvioinnin menetelmiäkään. Yritämme myös arvioida eri menetelmien etuja ja rajoituksia kielitaidon arvioinnin laadun arvioinnissa käytetyn Bachmanin ja Palmerin (1996) analyysikehikon piirteiden avulla. Tämän jälkeen esittelemme hankkeita, jotka liittyvät jollakin tavalla kielitaidon kansallisten arviointien tekemiseen Suomen oloissa. Osa näistä on arviointitutkimuksia, osa taas puhtaita kehityshankkeita, jotka kuitenkin ovat tuottaneet arviointitutkimuksenkin kannalta relevanttia tietoa.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Helsingin yliopisto

Hilden Raili

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Kokoomateos

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Ei-vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

B2 Kirjan tai muun kokoomateoksen osa

Julkaisukanavan tiedot

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet; Kielitieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Suomi

Kustantajan kansainvälisyys

Kotimainen

Kieli

suomi

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä