undefined

What makes music emotionally significant? : exploring the underlying mechanisms

Julkaisuvuosi

2014

Tekijät

Juslin, Patrik N.; Harmat, László; Eerola, Tuomas

Tiivistelmä

A common approach to study emotional reactions to music is to attempt to obtain direct links between musical surface features such as tempo and a listener’s response. However, such an analysis ultimately fails to explain why emotions are aroused in the listener. In this article, we propose an alternative approach, which seeks to explain musical emotions in terms of a set of underlying mechanisms that are activated by different types of information in musical events. We illustrate this approach by reporting a listening experiment, which manipulated a piece of music to activate four mechanisms: brain stem reflex; emotional contagion; episodic memory; and musical expectancy. The musical excerpts were played to 20 listeners, who were asked to rate their felt emotions on 12 scales. Pulse rate, skin conductance, and facial expressions were also measured. Results indicated that target mechanisms were activated and aroused emotions largely as predicted by a multi-mechanism framework.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Eerola Tuomas Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

42

Numero

4

Sivut

599-623

Julkaisu­foorumi

65701

Julkaisufoorumitaso

3

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Psykologia; Teatteri, tanssi, musiikki, muut esittävät taiteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1177/0305735613484548

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä