Miten menneestä tehtyä historiaa tulkitaan? : tutkiva oppiminen ja monilukutaito lukion historian opetuksessa
Julkaisuvuosi
2015
Tekijät
Veijola, Anna; Mikkonen, Simo
Tiivistelmä
Historia oppiaineena korostaa sisältöjen ohella ristiriitaisten ja monitulkintaisten aineistojen kanssa työskentelyä. Historian tulkinnallinen luonne on muuttanut peruskoulun ja lukion opetussuunnitelmia merkittävästi viimeisten vuosikymmenten aikana. Artikkelissamme tarkastelemme lukiokurssia, jonka osana toteutimme lukiolaisten tulkintakykyä mittaavan kokeilun. Tämä piti sisällään tiedon hankintaa, lähteiden luotettavuuden arviointia ja ristiriitaisen tiedon kanssa työskentelyä. Opiskelijoilla oli mahdollisuus käyttää eri vaiheissa internetiä tietokoneiden, tablettien sekä omien matkapuhelimiensa avulla sekä tarkistaa tulkintojaan internet-puhelimen välityksellä yliopistotutkijalta. Tutkimuksemme mukaan opiskelijat olivat melko harjaantuneita hankkimaan tapahtumahistoriallista tietoa. Sen sijaan ristiriitojen havaitseminen ja niiden pohjalta erilaisten tulkintojen tekeminen oli opiskelijoille selkeästi hankalaa.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A3 Kirjan tai muun kokoomateoksen osaJulkaisukanavan tiedot
Emojulkaisun nimi
Kustantaja
Sivut
155-169
ISSN
ISBN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
1
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet; Historia ja arkeologia
Avainsanat
Historia; historiankäsitys; lukio; monilukutaito; tutkiva oppiminen
Julkaisumaa
Suomi
Kustantajan kansainvälisyys
Kotimainen
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä