Tiedot ja taidot nettitekstien luotettavuuden arvioinnissa: Yksilölliset erot ja taitojen kehitys lukiossa
Rahoitetun hankkeen kuvaus
Internetissä lukeminen edellyttää kriittistä lukutaitoa. Lukijan on jatkuvasti arvioitava, mihin ja keneen hän voi luottaa. Develop-hankkeessa tutkitaan lukiolaisten (N=510) luotettavuuden arviointitaitojen kehittymistä lukion aikana. Heidän nettitekstien luotettavuuden arviointitaitoja sekä arvioinnissa tarvittavien aikaisempien tietojen tasoa arvioidaan ensimmäisen, toisen ja kolmannen lukuvuoden aikana. Selvitämme, mitkä tekijät selittävät eroja lukiolaisten luotettavuuden arviointitaidoissa ensimmäisenä opiskeluvuonna. Tarkastelemme, miten kriittisen lukemisen taidot kehittyvät, onko opiskelijoiden taitojen kehittymisessä erilaisia kehityskulkuja ja mistä erilaiset kehityskulut voivat johtua. Projektissa kehitetään skenaariopohjainen arviointiympäristö, jonka avulla voidaan tarkastella neljän erityyppisen arvioinnissa olennaisen aikaisemman tiedon tasoa. Tuloksia voidaan käyttää opetuksen, opetussuunnitelman ja arvioinnin kehittämisessä.
Näytä enemmänAloitusvuosi
2025
Päättymisvuosi
2029
Myönnetty rahoitus
Rooli Suomen Akatemian konsortiossa
Partneri
Muut osapuolet
Rahoittaja
Suomen Akatemia
Rahoitusmuoto
Akatemiahanke
Päättäjä
Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025
17.06.2025
Muut tiedot
Rahoituspäätöksen numero
368428
Tieteenalat
Psykologia
Tutkimusalat
Kehitys- ja kasvatuspsykologia
Tunnistetut aiheet
education, pedagogy