Tiedot ja taidot nettitekstien luotettavuuden arvioinnissa: Yksilölliset erot ja taitojen kehitys lukiossa

Akronyymi

Develop

Rahoitetun hankkeen kuvaus

Internetissä lukeminen edellyttää kriittistä lukutaitoa. Lukijan on jatkuvasti arvioitava, mihin ja keneen hän voi luottaa. Develop-hankkeessa tutkitaan lukiolaisten (N=510) luotettavuuden arviointitaitojen kehittymistä lukion aikana. Heidän nettitekstien luotettavuuden arviointitaitoja sekä arvioinnissa tarvittavien aikaisempien tietojen tasoa arvioidaan ensimmäisen, toisen ja kolmannen lukuvuoden aikana. Selvitämme, mitkä tekijät selittävät eroja lukiolaisten luotettavuuden arviointitaidoissa ensimmäisenä opiskeluvuonna. Tarkastelemme, miten kriittisen lukemisen taidot kehittyvät, onko opiskelijoiden taitojen kehittymisessä erilaisia kehityskulkuja ja mistä erilaiset kehityskulut voivat johtua. Projektissa kehitetään skenaariopohjainen arviointiympäristö, jonka avulla voidaan tarkastella neljän erityyppisen arvioinnissa olennaisen aikaisemman tiedon tasoa. Tuloksia voidaan käyttää opetuksen, opetussuunnitelman ja arvioinnin kehittämisessä.
Näytä enemmän

Aloitusvuosi

2025

Päättymisvuosi

2029

Myönnetty rahoitus


Carita Kiili Orcid -palvelun logo
450 210 €

Rooli Suomen Akatemian konsortiossa

Johtaja

Muut osapuolet

Partneri
Jyväskylän yliopisto (368428)
337 984 €

Rahoittaja

Suomen Akatemia

Rahoitusmuoto

Akatemiahanke

Päättäjä

Kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunta
17.06.2025

Muut tiedot

Rahoituspäätöksen numero

368427

Tieteenalat

Psykologia

Tutkimusalat

Kehitys- ja kasvatuspsykologia

Tunnistetut aiheet

education, pedagogy