Kuvaus
Aineistossa on kartoitettu päiväkoti-ikäisten kokemuksia päiväkodista, yhdessä tekemisestä ja uusien asioiden kohtaamisesta. Aineisto on kerätty osana Child-up-hanketta, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä maahanmuuttajataustaisten lasten, nuorten ja heidän huoltajiensa kokemuksista oppilaitoksissa, varhaiskasvatuksessa ja kasvatusyhteisöissä sekä heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten toiminnasta. Aineistoa on kerätty Suomessa ja Saksassa. Kyselyyn ovat vastanneet sekä maahanmuuttajataustaiset lapset että ne, joilla ei ole maahanmuuttajataustaa. Hankkeen on rahoittanut Euroopan Unionin Horisontti 2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelma. Aluksi lapsilta kysyttiin, onko heistä mukavaa käydä päiväkodissa, mistä asioista he pitävät päiväkodissa eniten ja mitä asioita he tekevät yhdessä päiväkotiopettajien kanssa. Lapset kertoivat, paljonko heillä on ystäviä päiväkodissa ja sen ulkopuolella. Toisessa osiossa kysyttiin, mistä asioista he eivät pidä päiväkodissa, ja miten he toimivat tällaisten asioiden suhteen. Lapsilta tiedusteltiin, kelle he kertovat epämukavista asioista ja keiltä he saavat niihin apua. Seuraavaksi kysyttiin, missä asioissa lapsi on oikein hyvä, ja toisaalta mitkä asiat ovat vaatineet aikaa oppia. Edelleen kysyttiin, miten lapsi on tällaisten hankalien asioiden kanssa toiminut, ja mitä hän haluaisi oppia seuraavaksi. Lopuksi lapsia pyydettiin kertomaan, mitä mieltä he ovat kouluun menosta, mikä uusissa tilanteissa mietityttää, ja kenen kanssa tällaisista asioista voi jutella. Taustatietoina aineistossa on vastaajan ikä, sukupuoli, maahanmuuttajatausta, syntymämaa ja äidinkieli. Ryhmään tai luokkaan liittyviä taustatietoja ovat maahanmuuttajataustaisten osuus ryhmässä, eri kansalaisuuksien lukumäärä ja puhuttujen kielten lukumäärä.
Näytä enemmänAvainsanat
Lapset, Children, Compulsory and pre-school education, Esi- ja peruskoulu, osallistuminen, sosiaaliset suhteet, social interaction, friends, immigrants, participation, toimijuus, ystävät, day nurseries, pre-primary education, preschool children, päiväkodit, varhaiskasvatus, lapset (ikäryhmät), pre-primary school teachers, esikouluikäiset, leikki-ikäiset, varhaiskasvatuksen opettajat, maahanmuuttajatausta, minäpystyvyysAsiasanat