Koulun hyvinvointiprofiili 2017-2018: henkilökunta

Koulun hyvinvointiprofiili 2017-2018: henkilökunta

Kuvaus

Tässä aineistossa tarkastellaan henkilökunnan hyvinvointia ala- ja yläkouluissa sekä toisen asteen oppilaitoksissa. Kyselyn teemat ovat koulun olosuhteet, sosiaaliset suhteet, itsensä toteuttamisen mahdollisuudet ja terveydentila. Kysymykset on esitetty väittäminä ja monivalintakysymyksinä. Väittämiä arvioidaan viisiportaisella asteikolla "täysin samaa mieltä" - "täysin eri mieltä". Koulun olosuhteita kartoittavat kysymykset liittyvät koulun tiloihin ja toimintaan. Henkilökunnalta kysytään esimerkiksi luokkien koosta, lämpötilasta, ilmanvaihdosta, tilojen siisteydestä, wc-tiloista sekä pihan ja koulurakennuksen viihtyisyydestä ja turvallisuudesta. Vastaajat arvioivat myös oppituntien työrauhaa, työn määrän sopivuutta, työskentelyn kiireisyyttä, koulun sääntöjen järkevyyttä sekä onko työterveyshoitajan luo ja työnohjaukseen helppo päästä. Sosiaalisiin suhteisiin liittyvissä väittämissä tarkastellaan henkilökunnan keskinäisiä suhteita, suhdetta oppilaisiin ja oppilaiden vanhempien osallistumista koulunkäyntiin. Vastaajilta kysytään esimerkiksi yhteistyön sujumisesta, työtoverien toisilleen tarjoamasta avusta, oppilaiden ystävällisyydestä ja onko rehtorin kanssa helppo tulla toimeen. Henkilökunta arvioi myös, arvostavatko oppilaiden vanhemmat koulun työtä ja osallistuvatko he lastaan koskevien ongelmien selvittämiseen. Lisäksi kartoitetaan esiintyykö työyhteisössä työpaikkakiusaamista ja onko vastaaja itse työpaikkakiusaamisen kohteena kyseisessä koulussa. Itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin liittyvät väittämät koskevat työskentelyä koulussa. Esimerkiksi kokeeko vastaaja, että hänen työtään arvostetaan kouluyhteisössä, hänen mielipiteensä otetaan huomioon koulun kehittämisessä ja onko vastaaja löytänyt itselleen sopivan työskentelytavan, arvostaako hän omaa työtään koulussa ja saako hän tarvitessaan apua rehtorilta/esimieheltä. Terveydentilaa koskevissa kysymyksissä vastaaja arvioi onko hänellä ollut erilaisia oireita ja sairauksia (mm. vatsakipuja, vaikeuksia päästä uneen tai heräilemistä öisin, päänsärkyä, alakuloisuutta ja pelkoa) kuluvan lukukauden aikana. Taustakysymykset ovat sukupuoli, työuran pituus kyseisessä koulussa, työsuhteen laatu ja työskentelyn kokopäiväisyys/osa-aikaisuus.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2018

Tekijät

Tietoarkisto - Julkaisija

Tampereen yliopisto. Yhteiskuntatieteiden tiedekunta. Terveystieteet

Konu, Anne Orcid -palvelun logo - Tekijä

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Työolot, Compulsory and pre-school education, Esi- ja peruskoulu, Higher and further education, schools, teachers, Toisen ja korkea-asteen koulutus, Social behaviour and attitudes, Sosiaalinen käyttäytyminen ja asenteet, Working conditions, hyvinvointi, sosiaaliset suhteet, well-being (health), terveydentila, henkilöstö, ilmapiiri, itsensä toteuttaminen, koettu terveys, koulun olosuhteet, koulut, koulutyö, opettaja-oppilassuhde, opettajat, oppilaitokset, schoolteachers, teacher-student relationship, tyytyväisyys, työpaikkakiusaaminen, työyhteisöt, workplace relations, health status, lower secondary schools, primary schools, school buildings, social interaction, vocational education institutions, workplace bullying, upper secondary schools
Koulun hyvinvointiprofiili 2017-2018: henkilökunta - Tiedejatutkimus.fi