Yhteisöperustainen matkailu Nicaraguassa 2008

Kuvaus

Tutkimus on tehty Nicaraguassa, Keski-Amerikassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia miten pienissä yhteisöissä järjestetyt turistiohjelmat olivat vaikuttaneet yhteisöön. Tutkimusaineisto koostuu haastatteluista tehdyistä tiivistelmistä, jotka tutkija litteroi alunperin espanjaksi ja tämän jälkeen käänsi englanniksi. Haastattelu jakautui peruskysymyksiin ja apukysymyksiin. Peruskysymyksissä tiedusteltiin turismin kehityksestä, miten ihmiset vastaanottivat turismiprojektin, miten he (ja koko yhteisö) osallistuivat projektiin, miten he suhtautuivat turisteihin ja mitä he tekivät heidän kanssaan sekä miten heidän käsityksensä turisteista muuttuivat, miten turismi oli vaikuttanut heidän elämäänsä ja miten he suhteutuivat turismiin ja yhteisöön tulevaisuudessa. Apukysymykset koskivat yhteisöä ja sosiaalista pääomaa (Ovatko kaikki samalla tavalla osallisina turismiohjelmassa?), yhteisöpohjaisen turismin sosiokulttuurista kestävyyttä (Aiheuttaako turismi konflikteja tai muita ongelmia?), työtä (Vaikeuttaako turismi muuta työntekoa? Auttavatko turistit työssä?), sukupuolten välistä tasa-arvoa (Tarvitaanko sukupuolten välistä tasa-arvoa? Vaikuttaako turismi tasa-arvoon?), uusia taitoja, itsetuntoa (Miten turistien kohtaaminen on vaikuttanut siihen?), kulttuuriperintöä ja perinteisiä taiteita, kulttuurivaihtoa sekä arvoja ja käyttäytymistä. Kaikkien kysymysten keskeisenä teemana oli sosiokulttuurillinen kestävyys. Aineistosta on tehty html-versio, jonka hakemiston avulla haastatteluja/kirjoituksia/tms. on helppo selata.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2010

Aineiston tyyppi

Tekijät

Lapin yliopisto. Matkailun ja liiketoiminnan tiedekunta

Höckert, Emily - Tekijä

Tietoarkisto - Julkaisija

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

englanti, suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

tasa-arvo, Leisure, tourism and sport, Vapaa-aika, matkailu ja urheilu, uskonto, työ, osallistuminen, Cultural and national identity, Kulttuuri- ja kansallinen identiteetti, Social change, Yhteiskunnallinen ja sosiaalinen muutos, economic and social development, yhteisöt, cultural heritage, kulttuuriperintö, tourism, sosiaalinen pääoma, kehitys, communities, travel, matkailu, kestävä matkailu, reilu kauppa, sosiokulttuuriset tekijät

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot