Nuorten kulutuskulttuurit tietoyhteiskunnassa 2001

Kuvaus

Tämä aineisto toteutettiin Nuorisotutkimusverkoston koordinoimana eri yliopistojen yhteishankkeessa, joka on osa Ympäristöministeriön KESTY-ohjelmaa (Tietoyhteiskunta ja kestävä kehitys).Tutkimuksessa kartoitettiin noin 16 - 20 -vuotiaiden nuorten suhtautumista kulutukseen, tietoyhteiskuntaan kommunikaatioteknologiaan ja kulutuksen ympäristövaikutuksiin. Vastaajilta kysyttiin myös heidän toimeentulostaan ja rahan käytöstään. Työhön, rahaan ja kulutukseen liittyen vastaajilta tiedusteltiin, kuinka paljon he tienaavat omalla työllään, kuinka paljon heillä jää rahaan omaan vapaa-ajan käyttöön ja säästöön. Vastaajat kertoivat, kuinka paljon heidän vanhempansa tukevat heitä taloudellisesti ja kuinka paljon vanhemmat vaikuttavat vastaajien kulutukseen. Kännykkään ja tietoyhteiskuntaan liittyen vastaajilta kysyttiin kuinka mones puhelin heillä on käytössä ja kuinka aktiivisesti he kännykkää ja sen erilaisia lisäpalveluja (esimerkiksi palvelun maksaminen kännykällä, logot, soittoäänet) käyttävät. Myös Internetin käyttöä kartoitettiin. Vastaajien suhtautumista tietotekniikkaan ja tietoyhteiskuntakehitykseen kartoitettiin erilaisilla asenneväittämillä. Ympäristön ja kulutuksen suhdetta selvitettiin. Vastaajilta kysyttiin, kuinka usein he ostavat luomu-, reilun kaupan- ja ympäristömerkittyjä tuotteita ja käytettyjä tavaroita. Vastaajat kertoivat kuinka suuri vaikutus ympäristönäkökohdilla on heidän kulutuspäätöksiinsä. Lisäksi vastaajien yleisiä ympäristöasenteita kartoitettiin asenneväittämillä. Vastaajia pyydettiin kertomaan kotiensa varustelutasosta. Vastaajat kertoivat onko heillä esimerkiksi autoa, digitaalikameraa, televisiota, matkapuhelinta ja niin edelleen. Edelleen kysyttiin erilaisten maksullisten palvelujen (elokuvat, taksin käyttö, ulkomaanmatkat, konsertit jne.) käytöstä. Taustamuuttujina olivat vastaajan sukupuoli, ikä, asuinpaikka, asumismuoto, sisarusten ja kotona asuvien sisarusten lukumäärä, kotitalouden koko yhteensä sekä vanhempien koulutustaso ja ammatti.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2005

Aineiston tyyppi

Tekijät

Department of Marketing

Wilska, Terhi-Anna - Tekijä

Helsingin yliopisto. Taloustieteen laitos

Autio, Minna - Tekijä

Tietoarkisto - Julkaisija

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

LUONNONTIETEET; YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

englanti, suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Information society, Tietoyhteiskunta, Tietotekniikka, nuoret, Youth, työ, environment, toimeentulo, Internet, koulunkäynti, Consumption and consumer behaviour, Kulutus ja kuluttajakäyttäytyminen, kulutustottumukset, matkapuhelimet, mobile communication, consumption, sustainability, ympäristötietoisuus, ympäristöystävälliset tuotteet, information and communications technology, money, income, consumers, säästäminen, consumer choices, environmental awareness, raha

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot