Child-up: opettajien kysely 2019

Kuvaus

Aineistossa on kartoitettu peruskoulun ja varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia monikulttuurisuudesta, oppilaiden taustoista ja erilaisten oppilaiden tukemisesta kouluissa. Aineisto on kerätty osana Child-up-hanketta, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä maahanmuuttajataustaisten lasten, nuorten ja heidän huoltajiensa kokemuksista oppilaitoksissa, varhaiskasvatuksessa ja kasvatusyhteisöissä sekä heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten toiminnasta. Aineistoa on kerätty Suomessa, Belgiassa, Saksassa, Ruotsissa, Italiassa, Puolassa ja Iso-Britanniassa. Hankkeen on rahoittanut Euroopan Unionin Horisontti 2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelma. Aluksi opettajilta kysyttiin, minkä verran heidän opettamassaan ryhmässä on oppilaita, joilla on esimerkiksi maahanmuuttaja- tai pakolaistaustaa, tai muita erityistarpeita. Vastaajia pyydettiin myös arvioimaan, kuinka hyvin he itse lapsena sopivat vastaaviin ryhmiin. Vastaajat arvioivat, kuinka hyvin muun muassa vieraskieliset, akateemisesti lahjakkaat tai maahanmuuttajataustaiset oppilaat saavat tukea koulussa. Opettajat myös kertoivat, miten he käyttävät kieliresursseja opetuksessaan. Seuraavaksi vastaajat kertoivat, miten kommunikointi opettajien ja lasten vanhempien välillä toimii, ja mistä mahdolliset haasteet viestinnässä johtuivat. Lisäksi opettajat arvioivat, kuinka usein oppilailla on ongelmia esimerkiksi opetuskielen kanssa tai oman mielipiteen ilmaisussa. Tällaisiin ongelmiin liittyen he kertoivat, kuinka tällaiset tilanteet tulivat ilmi ja kenen kanssa asian ratkaisemiseksi tehtiin yhteistyötä. Opettajilta kysyttiin, minkälaista ammatillista tukea heillä oli saatavilla, esimerkiksi psykologeja, tulkkeja tai sosiaalityöntekijöitä. Vastaajat ottivat kantaa siihen, kuinka hyvin he voivat esimerkiksi vähentää etnistä stereotypisointia oppilaiden kesken tai lisätä tietoisuutta kulttuurisesta moninaisuudesta. Vastaajat kertoivat, kuinka tyytyväisiä opettajat ovat muun muassa omaan työtilanteeseensa tai suhteisiin oppilaisiin, vanhempiin ja kollegoihin. Lopuksi kysyttiin vastaajien mielipiteitä erilaisiin väittämiin, jotka käsittelivät muun muassa kulttuurien sekoittumista. Taustatietoina aineistossa on vastaajan sukupuoli, työkokemus, koulutustausta, kielitaito sekä koulutaso, jolla hän opettaa.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2022

Aineiston tyyppi

Tekijät

Jagiellonian University in Krakow

Slusarczyk, Magdalena - Tekijä

Struzik, Justyna - Tekijä

Warat, Marta - Tekijä

Liège University

Raziano, Alissia - Tekijä

Malmö University

Frisch, Morten - Tekijä

Harju, Anne - Tekijä

Righard, Erica - Tekijä

Svensson Källberg, Petra - Tekijä

Kinossalo, Maiju - Tekijä

Kuusipalo, Paula - Tekijä

Sihto, Jaakko - Tekijä

Tiilikka, Tiina - Tekijä

Tietoarkisto - Julkaisija

University of Modena and Reggio Emilia

Amadasi, Sara - Tekijä

Ballestri, Chiara - Tekijä

Baraldi, Claudio - Tekijä

University of Northampton

Farini, Federico - Tekijä

Murray, Jane - Tekijä

Prokopiou, Eva - Tekijä

Scollan, Angela - Tekijä

Woodbridge-Dodd, Kim - Tekijä

Zentrum für Forschung, Weiterbildnung und Beratung an der Dresden

Drößler, Thomas - Tekijä

Rohr, Margund K. - Tekijä

Wächter, Franziska - Tekijä

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

englanti, suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Lapset, Children, Compulsory and pre-school education, Esi- ja peruskoulu, schools, teachers, osallistuminen, koulut, opettaja-oppilassuhde, opettajat, teacher-student relationship, lower secondary schools, primary schools, schoolchildren, social interaction, immigrants, participation, toimijuus, vuorovaikutus, cultural pluralism, monikulttuurisuus, peruskoulu, koululaiset, lapset (ikäryhmät), maahanmuuttajatausta

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot