Suomalaisten arvot ja arkielämä 1999

Kuvaus

Aineisto kartoittaa suomalaisten arkea, arvoja, asenteita, kulutuskäyttäytymistä ja ajan ilmiöitä. Vuoden 1999 aineiston alussa kysyttiin vastaajien harrastuksista, vapaa-ajan viettotavoista ja matkustamisesta. Seuraavaksi kartoitettiin vastaajien arvoja eli elämää ohjaavia periaatteita ja toimintatapoja. Aineisto sisältää Schwartzin 57-osioisen arvomittarin (Schwarz Value Survey, SVS). Henkilöauton ostamista, omistamista, käyttöä ja huoltoa tiedusteltiin useilla kysymyksillä. Väitelauseilla kartoitettiin vastaajien yleistä suhtautumista autoon ja autoiluun. Edelleen kysyttiin suhtautumista autokauppaan ja kiinnostusta autoliikkeen huoltopalveluihin. Myös työelämää ja hyvän työnantajan ominaisuuksia tarkasteltiin. Vastaajien suhtautumista mainontaan, uuteen teknologiaan, erilaisiin yrityksiin ja tuotemerkkeihin kartoitettiin. Kysyttiin esimerkiksi millaisen uuden matkapuhelimen, pölynimurin, polkupyörän tai auton vastaaja valitsisi itselleen. Vastaajat arvioivat myös esimerkiksi kahvimainoksia, automainoksia ja kivennäisvesimainoksia. Vastaajilta kysyttiin myös millaisia tunteita mainosten näkeminen tai kuunteleminen herättää. Vastaajien joukkoviestinten seuraamista ja mediankäyttöä tiedusteltiin. Kysyttiin sanoma- ja aikakauslehtien lukemisesta, television katselusta ja radion kuuntelusta. Vastaajat arvioivat, kuinka kauan he käyttävät päivittäin aikaa eri medioiden parissa ja kertoivat, mitä lehtiä he lukevat ja ohjelmia katsovat tai kuuntelevat. Tietotekniikkaan liittyen kysyttiin vastaajan digitaidoista ja tiedusteltiin, mitä laitteita vastaaja käyttää tai mahdollisesti aikoo hankkia. Edelleen kartoitettiin, kuinka usein vastaajat käyttävät matkapuhelinta ja internetiä. Tiedusteltiin myös vastaajan internetin ja matkapuhelimen käyttötavoista. Vastaajien ruokailutapoja kartoitettiin useilla kysymyksillä. Tiedusteltiin muun muassa eri elintarvikkeiden ja ruokalajien käytöstä. Lisäksi kysyttiin ympäristöasioista ja vastaajan omasta terveydestä. Kartoitettiin, mitä toimia vastaaja tekee ympäristön puolesta, esim. kierrättääkö vaatteita, säästääkö energiaa ja välttääkö lentomatkailua. Myös maailman ja yhteiskunnan muuttumista ja muutoksen suuntaa selvitettiin. Kysyttiin esimerkiksi, mitkä asiat ovat muuttuneet hyvään tai huonoon suuntaan ja mihin suuntaan kansallinen turvallisuus ja maamme talous ovat kehittymässä lähivuosina. Lopuksi kysyttiin suhtautumisesta ostoksilla käymiseen. Taustamuuttujina olivat vastaajan sukupuoli, ikä, siviilisääty, koulutus, ammatti, työssäkäynti, asuinpaikkakuntatyyppi, asuinlääni, kotitalouden koko ja alle 18-vuotiaiden lasten lukumäärä sekä perheen tuloluokka ja toisen huoltajan ammatti. Tiedusteltiin myös kulkuvälineiden käytöstä eripituisilla matkoilla.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2024

Aineiston tyyppi

Tekijät

Limor Oy

Puohiniemi, Martti Orcid -palvelun logo - Tekijä

Tietoarkisto - Julkaisija

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

englanti, suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Information society, Tietoyhteiskunta, mediankäyttö, Tietotekniikka, työelämä, attitudes, harrastukset, Joukkoviestimet, Media, asenteet, values, sosiaaliset suhteet, Internet, internet use, advertising, Social change, Yhteiskunnallinen ja sosiaalinen muutos, yhteiskunnallinen muutos, kansainvälistyminen, computers, Consumption and consumer behaviour, Kulutus ja kuluttajakäyttäytyminen, matkapuhelimet, tietokoneet, occupational life, vapaa-aika, Information technology, mass media use, reading (activity), leisure time activities, consumption, kulutus, consumer behaviour, entertainment, listening to music, yrityskuva, cars, arvot (käsitykset), digitaaliset taidot, autokauppa, henkilöautot, mainokset, trademarks

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot