KuntaSuomi 2004: koulutoimi 1998

Kuvaus

Koulutoimea on tutkittu vuoden 1998 lisäksi myös vuosina 1995 ja 2002. Kahden ensimmäisen vuoden kyselyissä ei ole eroteltu eri oppilaitostyyppejä, vaan kaikille oppilaitosten johtajille on lähetetty sama tutkimuslomake. Tutkimus käsittelee pääasiassa kahta aihealuetta: opetustoimen ohjausta ja johtamista kunnassa sekä oppilaitoksen kehittämispolitiikkaa. Lisäksi vastaajilta on kysytty laajasti perustietoja oppilaitoksesta. Aluksi kysytyissä perustiedoissa vastaaja ilmoittaa esimerkiksi oppilaitoksen omistuspohjan, oppilaiden tai opiskelijoiden sekä henkilöstön määrän ja periikö oppilaitos käyttäjämaksuja eri palveluista. Hän arvioi tyytyväisyyttään opetustoimen oheis- ja tukipalveluiden, kuten oppilasruokailun, siivouksen ja koulukirjaston järjestämiseen sekä merkitsee, miten kyseisten palvelujen tuotanto on järjestetty oppilaitoksessa. Lisäksi vastaajalle esitettiin ostopalveluihin liittyviä kysymyksiä. Opetustoimen ohjausta ja johtamista käsittelevässä aihealueessa kysyttiin muun muassa, mikä luottamushenkilöelin pääasiassa käsittelee oppilaitosta koskevat keskeiset asiat ja pyydettiin arviota kyseisen luottamushenkilöelimen merkityksestä eri asioissa, kuten resurssien hankinnassa. Lisäksi kartoitettiin minkä tahon päätösvaltaan kuuluvat erilaiset oppilaitosta koskevat asiat, esimerkiksi päättäminen työnjaosta, henkilökunnan valinnasta, oppilaiden erottamisesta ja määrärahojen kohdentamisesta oppilaitoksen sisällä. Sen jälkeen tiedusteltiin vielä eri tahojen, kuten EU:n, naapurikuntien ja opettajien, vaikutusta oppilaitoksen toimintaan ja pyydettiin vastaajaa arvioimaan väittäminä esitettyjen tehtäväroolien tärkeyttä omassa työssään sekä kuinka kyseisten roolien merkitys on muuttunut viime vuosina. Kehittämispolitiikan kysymykset tarkastelivat erityisesti vuoden 1994 jälkeen tapahtuneita muutoksia, nykytilan arviointia ja tulevaisuuden kehittämiskohteita. Vastaajilta kysyttiin esimerkiksi onko opetusryhmien suuruudessa/määrässä, oppilaitoksen taloudellisissa resursseissa ja oppilaitoksen arvostuksessa kunnassa tapahtunut muutoksia. He arvioivat nykytilaa muun muassa opetuksen laadun, työilmapiirin, käyttäjämaksujen ja eri tahojen kanssa tehtävän yhteistyön suhteen. Lopuksi tiedusteltiin, onko oppilaitos toteuttanut asiakaskyselyitä ja vastaajille esitettiin koulutointa ja oppilaitosta koskevia väitteitä. Vastaajan taustatietoina ovat syntymävuosi, virkanimike, työkokemus opetustoimen työtehtävissä ja koulutustaso. Lisäksi aineisto sisältää lomakkeen ulkopuolisia taustamuuttujia.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2007

Aineiston tyyppi

Tekijät

Tietoarkisto - Julkaisija

Vaasan yliopisto. Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta

Mäkelä, Pertti - Tekijä

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Government, political systems and organisations, Valtiovalta, julkinen hallinto, poliittiset organisaatiot, puolueet, opetus, schools, teaching, uudistukset, Educational policy, Koulutuspolitiikka, koulut, oppilaitokset, decision making, secondary schools, päätöksenteko, vocational education institutions, adult education institutions, educational institutions, educational resources, koulunjohtajat, lukio, resurssit, peruskoulu, kansalaisopistot, educational administrators, erityiskoulut, kansanopistot, ammatilliset oppilaitokset, state schools, ohjaus (neuvonta ja opastus)

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot