Suomenruotsalainen barometri B9/2022

Kuvaus

Kyselyssä kartoitettiin suomenruotsalaisten asenteita ja mielipiteitä ajankohtaisista yhteiskunnallisista aiheista. Kyselylomakkeeseen sisältyi kysymyksiä esimerkiksi mediankulutuksesta, politiikasta, identiteetistä, puoluesympatioista, yhteiskunnallisesta luottamuksesta, tulevaisuudennäkymistä, terveydestä ja hyvinvoinnista. Kysely liittyy projektiin "Ett polariserat samhällsklimat i Svenskfinland". Aineisto on kerätty osana Suomenruotsalaista barometriä (Barometern), joka kuuluu kansalliseen yleisen mielipiteen mittaamisen infrastruktuuriin (The Finnish Research Infrastructure for Public Opinion, FIRIPO). Aluksi vastaajilta tiedusteltiin poliittisesta käyttäytymisestä internetissä tai sosiaalisessa mediassa, minkä jälkeen tiedusteltiin viestintämedioiden käyttömääriä. Vastaajailta kysyttiin esimerkiksi, kuinka paljon he käyttävät aikaa viikossa poliittiseen sisältöön viestintämedioissa. Tämän jälkeen vastaajien tuli asettaa itsensä arvoliberaali-arvokonservatiivi-akselille. Edelleen tiedusteltiin kuinka usein vastaajat keskustelevat yhteiskunnallisista asioista erilaisten yhteiskuntaryhmien kanssa. Vastaajilta tiedusteltiin myös erilaisten poliittisten puolueiden kannatuksesta. Seuraavaksi vastaajilta kysyttiin mielipiteitä erilaisten yhteiskunnallisten aiheiden mahdollisesta kehityksestä Suomessa. Tämän jälkeen kysyttiin kysymyksiä identiteetistä. Lopuksi vastaajilta tiedusteltiin, onko olemassa yhteiskunnallisia asioita, jotka jakavat voimakkaasti mielipiteitä. Taustamuuttujina ovat asuinalue maakuntatasolla, äidinkieli, sukupuoli, syntymävuosi, ikä, koulutusaste ja puoluekanta.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2024

Aineiston tyyppi

Tekijät

FIRIPO

Finnish Research Infrastructure for Public Opinion - Tekijä

Tietoarkisto - Julkaisija

Åbo Akademi University. Social Science Research Institute

Lindell, Marina - Tekijä

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Information society, Tietoyhteiskunta, Poliittinen käyttäytyminen, poliittiset asenteet ja mielipiteet, poliittiset asenteet, mielipiteet, Joukkoviestimet, Media, Political behaviour and attitudes, political parties, politics, politiikka, puolueet, poliittinen käyttäytyminen, political attitudes, political behaviour, puolueiden kannatus, social systems, yhteiskunta, identiteetti, identity, Cultural and national identity, Kulttuuri- ja kansallinen identiteetti, mass media, minority language users, ruotsinkieliset, suomenruotsalaiset, poliittinen osallistuminen, political participation, sosiaalinen media, party identification, social media, minority languages, kieli ja kielet

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot