Rehtorin rooli ja työtodellisuus oppilaitoksessa 2004-2005

Kuvaus

Aineisto on kerätty rehtorien työtodellisuuden kuvaamiseksi. Tutkija havainnoi viittä eri puolilla Helsinkiä toimivaa rehtoria. Yksi rehtoreista toimi yläasteella, muut ala-asteilla. Aineisto kerättiin Peer-Assisted Leadership -ohjelmaa soveltaen. Tutkija varjosti rehtoreita neljän päivän ajan kolme tuntia kerrallaan ja kirjasi havainnoistaan varjostuspäiväkirjat. Varjostuspäiväkirjojen lisäksi aineistoon kuuluu kunkin rehtorin haastattelulitteraatiot. Teemahaastattelujen kysymykset tutkija laati viitekehyksensä ja kutakin rehtoria koskeneen havainnointiaineiston pohjalta. Kysymysten asettelu, järjestys ja määrä oli jokaisella rehtorilla erilainen riippuen muun muassa siitä kuinka laajasti rehtorit kysymyksiin vastasivat. Haastatteluissa käsitellään esimerkiksi työorientaatiota, kehittämistä, johtamista, koulun strategiatyötä, yhteistyötä, työssä jaksamista, tunnetaitoja ja ajanhallintaa. Aineistosta on tehty html-versio, jonka hakemiston avulla haastatteluja/kirjoituksia/tms. on helppo selata.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2010

Aineiston tyyppi

Tekijät

Helsingin yliopisto. Käyttäytymistieteellinen tiedekunta

Karikoski, Anne - Tekijä

Tietoarkisto - Julkaisija

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Compulsory and pre-school education, Esi- ja peruskoulu, schools, koulut, social interaction, johtaminen, management, rehtorit, vuorovaikutus, strategies, yhteisöllisyys, administration, peruskoulu, sosiaalinen vuorovaikutus, educational administrators, tunneäly, community behaviour, laatujohtaminen, motivaatiojohtaminen, strategiatyö

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot