Arkielämä ja ulkonäkö 2016

Kuvaus

Kyselyssä selvitettiin vastaajien suhdetta ulkonäköön sekä ulkonäön merkitystä arjessa ja yleisemmin suomalaisessa yhteiskunnassa. Arkielämä ja ulkonäkö -kyselytutkimus on kerätty osana tutkimushanketta Suomi ulkonäköyhteiskuntana: väestötason tarkastelu ulkonäköä koskevista arvoista, asenteista, normeista ja niiden muutoksesta. Kysely on jatkoa vuonna 2011 kerätylle Arkielämä ja hyvinvointi -kyselylle. Kysely alkaa ulkonäköön ja siihen kohdistuvaan kulutukseen liittyvillä kysymyksillä. Seuraavaksi selvitetään laajasti vastaajan suhdetta omaan ulkonäköönsä ja sen vaikutuksiin elämässä. Edelleen kysytään niin perinteisen median kuin sosiaalisen ja verkkomedian käytöstä. Lopuksi kysytään vielä siitä, miten vastaaja viettää vapaa-aikaansa ja millaisia harrastuksia hänellä on. Kysely toteutettiin split ballot -tekniikalla: puolet vastaajista vastasivat miehiä koskeviin väitteisiin ja puolet naisia koskeviin väitteisiin kysymyksissä 20 ja 21. Taustamuuttujina ovat muun muassa vastaajan syntymävuosi, sukupuoli, elämäntilanne, koulutustaso, talouden koko, tulotaso sekä ammatti (ISCO-08-luokitus). Lisäksi mahdollisen puolison ammatti sekä puolison ja vastaajan vanhempien koulutustaso.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2023

Aineiston tyyppi

Tekijät

Tietoarkisto - Julkaisija

Koivula, Aki Orcid -palvelun logo - Tekijä

Kukkonen, Iida Orcid -palvelun logo - Tekijä

Sarpila, Outi Orcid -palvelun logo - Tekijä

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

mediankäyttö, General health and well-being, Yleinen terveydentila ja hyvinvointi, minäkuva, personal identity, hyvinvointi, well-being (health), Internet, itsearviointi, leisure time, vapaa-aika, mass media use, Social conditions and indicators, Sosiaaliset olot ja indikaattorit, itsetunto, self-esteem, ulkonäkö, shopping, ostokäyttäytyminen

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot