Opettajien ammattirooli, ammatti-identiteetti ja tiedonhankinta 2003-2004

Kuvaus

Tutkimuksessa haastateltiin 20 ammatillisen oppilaitoksen opettajaa Jämsän seudun koulutuskeskuksesta. Haastatteluilla pyrittiin selvittämään opettajien käsityksiään omasta roolistaan ja identiteetistään opettajana, opettajien kokemuksia tiedonhausta ja haetun tiedon käytöstä, soveltamisesta ja hyödyllisyydestä. Jokaiselta haastatellulta kysyttiin ensin yleisiä kysymyksiä heidän työstään ja työtehtävistään. Seuraavaksi tiedusteltiin heidän suhdettaan tiedonhankkimiseen. Tutkittavilta kysyttiin mm. tiedonhankinnan roolista ja tärkeydestä, yksityiskohtaisia kysymyksiä viimeisimmästä tiedonhankintatapahtumastaan (sen tarve, tiedonhaun välineet ja tiedon hyödyllisyys/hyödyttömyys) ja lopuksi yleisiä kysymyksiä opettajuudesta ja opettajan ammattin vaatimuksista sekä siinä tapahtuneista muutoksista. Aineistosta on tehty html-versio, jonka hakemiston avulla haastatteluja/kirjoituksia/tms. on helppo selata.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2009

Aineiston tyyppi

Tekijät

Tietoarkisto - Julkaisija

Tampereen yliopisto. Informaatiotutkimuksen laitos

Jokiniemi, Sinikka - Tekijä

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

information retrieval, Information society, Tietoyhteiskunta, Higher and further education, teachers, Toisen ja korkea-asteen koulutus, labour and employment, työ, Internet, tiedonhankinta, opettajat, ammatillinen koulutus, ammatti-identiteetti, identity, vocational education institutions, opettajuus, ammatillinen opettajuus, ammatillisen tiedon hankinta, ammatilliset oppilaitokset

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot