Child-up: tulkkien kysely 2019

Kuvaus

Aineistossa on kartoitettu tulkkien kokemuksia työstään lasten ja nuorten kanssa, monikulttuurisuudesta ja vuorovaikutuksesta eri kielillä. Aineisto on kerätty osana Child-up-hanketta, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä maahanmuuttajataustaisten lasten, nuorten ja heidän huoltajiensa kokemuksista oppilaitoksissa, varhaiskasvatuksessa ja kasvatusyhteisöissä sekä heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten toiminnasta. Aineistoa on kerätty Suomessa, Belgiassa, Saksassa, Ruotsissa, Italiassa ja Puolassa. Hankkeen on rahoittanut Euroopan Unionin Horisontti 2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelma. Vastaajilta kysyttiin, ovatko he osallistuneet tulkkausta käsitteleviin koulutuksiin, ja mitä kieliä ja kieliresursseja he käyttävät työssään. Vastaajat kertoivat, mitä viestintäkanavaa he käyttävät lasten vanhempien kanssa viestimisessä ja mitkä asiat mahdollisesti aiheuttavat ongelmia viestinnässä. Vastaajat arvioivat, kuinka usein he ovat työssään kohdanneet lapsia, joilla on ongelmia esimerkiksi uusien tilanteiden tai kielen kanssa, miten tällaiset ongelmat on huomattu ja ketkä ovat osallistuneet tilanteen ratkaisemiseen. Vastaajat ottivat kantaa siihen, kuinka hyvin he tulkkeina voivat esimerkiksi vähentää asiakkaiden etnistä stereotypisointia tai lisätä tietoisuutta kulttuurisesta moninaisuudesta. Heitä pyydettiin myös arvioimaan, kuinka hyvin he pystyvät tukemaan lasten toimijuutta ja aloitteellisuutta. Tulkit kertoivat, kuinka tyytyväisiä he ovat muun muassa omaan työtilanteeseensa tai suhteisiin asiakkaisiin, heidän vanhempiinsa tai kollegoihin. Lopuksi kysyttiin vastaajien mielipiteitä erilaisiin väittämiin, jotka käsittelivät muun muassa kulttuurien sekoittumista. Taustatietoina aineistossa on vastaajan sukupuoli, työkokemus vuosina, koulutustaso, koulutaso jolla he työskentelevät, tieto vastaajan ja tämän vanhempien synnyinmaasta sekä maahanmuuttajataustaisuus.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2022

Aineiston tyyppi

Tekijät

Jagiellonian University in Krakow

Slusarczyk, Magdalena - Tekijä

Struzik, Justyna - Tekijä

Warat, Marta - Tekijä

Liège University

Raziano, Alissia - Tekijä

Malmö University

Frisch, Morten - Tekijä

Harju, Anne - Tekijä

Righard, Erica - Tekijä

Svensson Källberg, Petra - Tekijä

Kinossalo, Maiju - Tekijä

Kuusipalo, Paula - Tekijä

Sihto, Jaakko - Tekijä

Tiilikka, Tiina - Tekijä

Tietoarkisto - Julkaisija

University of Modena and Reggio Emilia

Amadasi, Sara - Tekijä

Ballestri, Chiara - Tekijä

Baraldi, Claudio - Tekijä

University of Northampton

Farini, Federico - Tekijä

Murray, Jane - Tekijä

Prokopiou, Eva - Tekijä

Scollan, Angela - Tekijä

Woodbridge-Dodd, Kim - Tekijä

Zentrum für Forschung, Weiterbildnung und Beratung an der Dresden

Drößler, Thomas - Tekijä

Rohr, Margund K. - Tekijä

Wächter, Franziska - Tekijä

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

englanti, suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Lapset, Children, Compulsory and pre-school education, Esi- ja peruskoulu, schools, koulut, primary education, schoolchildren, social interaction, immigrants, maahanmuuttajat, toimijuus, kielitaito, vuorovaikutus, cultural pluralism, monikulttuurisuus, peruskoulu, koululaiset, lapset (ikäryhmät), lower secondary education, second languages, maahanmuuttajatausta, tulkit, tulkkaus

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot