Child-up: vanhempien kysely 2019

Kuvaus

Aineistossa on kartoitettu koululaisten vanhempien kokemuksia monikulttuurisuudesta, lasten pärjäämisestä koulussa ja kodin ja koulun välisestä viestinnästä. Aineisto on kerätty osana Child-up-hanketta, jonka tavoitteena on lisätä ymmärrystä maahanmuuttajataustaisten lasten, nuorten ja heidän huoltajiensa kokemuksista oppilaitoksissa, varhaiskasvatuksessa ja kasvatusyhteisöissä sekä heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten toiminnasta. Aineistoa on kerätty Suomessa, Belgiassa, Saksassa, Ruotsissa, Italiassa, Puolassa ja Iso-Britanniassa. Hankkeen on rahoittanut Euroopan Unionin Horisontti 2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelma. Aluksi lasten vanhemmilta kysyttiin heidän kielitaidostaan ja mitä kieliä he käyttävät eri tilanteissa. Vanhemmat kertoivat mielipiteensä siitä, pitääkö heidän lapsensa koulussa käynnistä ja uuden oppimisesta, ja miten lapset pärjäävät kohdatessaan uusia asioita ja tilanteita. Jos lapsella oli ollut hankaluuksia, vanhemmat kertoivat, olivatko he pystyneet auttamaan lasta ja keltä he olivat saaneet tukea tilanteeseen. Vastaajilta kysyttiin, minkä viestintävälineen avulla kommunikaatio koulun ja kodin välillä toimii, miten hyvin viestintä sujuu tavallisesti, ja mistä mahdolliset haasteet kommunikaatiossa johtuvat. Lopuksi kysyttiin vanhempien mielipiteitä erilaisiin väittämiin, jotka käsittelivät muun muassa kulttuurien sekoittumista yhteiskunnassa. Taustatietoina aineistossa on vastaajan rooli perheessä, lasten lukumäärä ja koulutaso, perheen asumismuoto, koulutustausta, maahanmuuttajataustaisuus sekä kielitaito.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2022

Aineiston tyyppi

Tekijät

Jagiellonian University in Krakow

Slusarczyk, Magdalena - Tekijä

Struzik, Justyna - Tekijä

Warat, Marta - Tekijä

Liège University

Raziano, Alissia - Tekijä

Malmö University

Frisch, Morten - Tekijä

Harju, Anne - Tekijä

Righard, Erica - Tekijä

Svensson Källberg, Petra - Tekijä

Kinossalo, Maiju - Tekijä

Kuusipalo, Paula - Tekijä

Sihto, Jaakko - Tekijä

Tiilikka, Tiina - Tekijä

Tietoarkisto - Julkaisija

University of Modena and Reggio Emilia

Amadasi, Sara - Tekijä

Ballestri, Chiara - Tekijä

Baraldi, Claudio - Tekijä

University of Northampton

Farini, Federico - Tekijä

Murray, Jane - Tekijä

Prokopiou, Eva - Tekijä

Scollan, Angela - Tekijä

Woodbridge-Dodd, Kim - Tekijä

Zentrum für Forschung, Weiterbildnung und Beratung an der Dresden

Drößler, Thomas - Tekijä

Rohr, Margund K. - Tekijä

Wächter, Franziska - Tekijä

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

englanti, suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Lapset, Children, Compulsory and pre-school education, Esi- ja peruskoulu, schools, teachers, parents, vanhemmat, osallistuminen, koulut, opettajat, primary education, schoolchildren, social interaction, immigrants, participation, toimijuus, vuorovaikutus, cultural pluralism, monikulttuurisuus, peruskoulu, koululaiset, lapset (ikäryhmät), lower secondary education, maahanmuuttajatausta

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot