Pelit ilmastonmuutokseen sitouttajina: kokeellinen tutkimus 2022

Pelit ilmastonmuutokseen sitouttajina: kokeellinen tutkimus 2022

Kuvaus

Tutkimuksessa oli tarkoituksena selvittää pelien mahdollisuuksia ilmastonmuutokseen sitouttamisessa. Tutkimus on osa ”Our planet at play”-hanketta, jossa lopullisena tavoitteena on kehittää uusi digitaalinen peli, jolla edistää kansalaisten sitoutumista ilmastonmuutokseen sekä ilmastotoimiin. Aineistossa on hyödynnetty valmiita mittareita, katso lisätietoa kyselylomakkeen rakentamisesta kohdassa Käytön ja kuvailun oheismateriaalit. Tutkimus toteutettiin Tampereen yliopiston Ludus-laboratoriossa, jossa osallistujat pelasivat peliä virtuaalitodellisuusympäristössä, pelasivat tietokoneen ruudulla tai lukivat tekstiä, jossa oli samat tiedot kuin pelissä. Kahdessa ryhmässä osallistujat altistuivat PC-peli- ja tekstiversioille. Vastaajat vastasivat joihinkin kysymyksiin ennen laboratorioon tuloa. Näitä kysymyksiä kuvaavat muuttujat ovat DemGender, DemAge, DemBorn, DemResidence, DemEdu, EnvId, StdArcPre, SdtMotPre, DistPre, ClimAttPre, IssInvPre, EnvEffPre, PlacAtt, CultIndiv, CultHierarchy, SocDes. Muihin kysymyksiin ja muuttujiin vastattiin kokemuksen jälkeen. Aluksi kyselyssä tiedusteltiin vastaajien ilmastonmuutosta ja tartuntatauteja koskevaa tietämystä ennen osallistumista virtuaalitodellisuuskokemukseen sekä kokemuksen jälkeen. Tämän jälkeen tiedusteltiin tarkemmin osallistujien virtuaalitodellisuuskokemuksista sekä luontosuhteesta. Seuraavaksi tiedusteltiin muun muassa vastaajien ympäristömyönteisestä käyttäytymisestä ennen ja jälkeen virtuaalitodellisuuskokemusta ja siitä, millaisia tuntemuksia ja ajatuksia ympäristömyönteinen käyttäytyminen herättää. Lisäksi osallistujilta tiedusteltiin asenteista ilmastonmuutosta kohtaan. Tämän jälkeen tiedusteltiin vielä toimia, joita vastaajat olivat valmiita tekemään säännöllisesti ilmastonmuutoksen torjumiseen liittyen. Lopuksi kysyttiin vielä asenteista ja mielipiteistä liittyen yhteiskuntaan laajemmin sekä esitettiin joukko väittämiä ja pyydettiin arvioimaan kuvastaako se vastaajaa. Taustamuuttujia ovat sukupuoli, ikä, syntymämaa tai -maanosa, asuinpaikka sekä koulutustaso.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Tietoarkisto - Julkaisija

Fernández Galeote, Daniel Orcid -palvelun logo - Tekijä

Hamari, Juho Orcid -palvelun logo - Tekijä

Legaki, Nikoletta-Zampeta Orcid -palvelun logo - Tekijä

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

englanti, suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Information society, Tietoyhteiskunta, Tietotekniikka, Climate change, Environment and conservation, Ympäristönsuojelu ja ympäristöongelmat, pelaaminen, Information technology, human behaviour, käyttäytyminen, environmental changes, ilmastonmuutokset, global warming, ympäristövaikutukset, diseases, bacterial and virus diseases, pelit, ilmastovaikutukset, tartuntataudit, climate protection, ilmastokriisi, itsetajunta, pelillistäminen, sitouttaminen, virtuaalitodellisuus
Pelit ilmastonmuutokseen sitouttajina: kokeellinen tutkimus 2022 - Tiedejatutkimus.fi