Elämänkulku 1971-2002

Kuvaus

Tässä pitkittäisaineistossa on tutkittu lahjakkuuden, sosiaalisen taustan ja koulumenestyksen yhteyksiä elämänkaareen, elämän tärkeisiin valintoihin sekä elämänhallintaan. 1970-luvun alussa mitattiin 3-9-vuotiaiden lasten psykolingvistisiä kykyjä ITPA-testillä (Illinois Test of Psycholinguistic Abilities). Tämä verbaalisesti painottuneen yleisälykkyyden mittari koostuu 12 erillisestä osasta. Osatestejä ovat muun muassa kuullun ja nähdyn ymmärtäminen, auditiivinen ja visuaalinen järkeily, puhe- ja eleilmaisu sekä kuvien ja sanojen täydentäminen. 1980-luvun puolivälissä koottiin tutkimushenkilöiden kaikkien lukuaineiden arvosanatietoja koko peruskoulun ajalta. Lisäksi kerättiin informaatiota keskiasteen koulutusvalinnoista sekä lukion päästötodistuksen ja ylioppilaskirjoitusten arvosanoista. Vuoden 1991 kyselyssä kartoitettiin aikuistuneiden tutkimushenkilöiden koulutus-, työ- ja uravalintoja sekä koulutukseen ja työhön liittyviä asenteita. Edelleen selvitettiin henkilöiden muita elämän perustekijöitä, kuten asumista, tuloja, terveyttä, ihmissuhteita ja vapaa-ajanviettoa. Elämänhallintaan liittyen kysyttiin muun muassa rakastamisesta, onnellisuudesta, yksinäisyydestä, itseensä pettymisestä, omien päämäärien saavuttamisesta ja tyytyväisyydestä. Keski-iän kynnyksellä olevien tutkimushenkilöiden elämänkulkua selvitettiin vuonna 2002 pääosin samoilla kysymyksillä kuin vuonna 1991. Nyt kartoitettiin tarkemmin tutkittavien henkilökohtaista kehitystä ja muutosta sekä arkielämän sisältöä ja ajankäyttöä. Uutena kokonaisuutena selvitettiin oman elämän valintojen vaikuttimia (esimerkiksi perinteet, sattumat, periaatteet, ajautuminen, oma johdonmukaisuus ja yhteiskunta). Ensi kertaa punnittiin myös elämään varmuutta tai epävarmuutta tuottavia tekijöitä (terveys, ikääntyminen, toimeentulo, perhe-elämä, yhteiskunnan vakaus, ylikansallinen kulttuuri jne.). Lisäksi Tilastokeskuksesta hankittiin tutkittavien koulutukseen ja ammattiin liittyviä rekisteritietoja vuonna 2002. Taustamuuttujia ovat muun muassa tutkimushenkilön syntymäkuukausi ja -vuosi, sukupuoli, päivähoitomuoto, koulutus, ammattiasema, pääasiallinen toiminta, nettokuukausitulot, pari- ja perhesuhteet, lasten lukumäärä, asuntotyyppi, asuinpaikka, vanhempien koulutus, ammattiala ja veronalaiset tulot sekä lapsuuden perheen sosioekonominen status.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2006

Aineiston tyyppi

Tekijät

Tietoarkisto - Julkaisija

University of Jyväskylä. Faculty of Education

Kuusinen, Jorma - Tekijä

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

englanti, suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Lapset, Asuminen ja asunnot, Perhe-elämä, avioliitto ja sukupolvet, Children, nuoret, Esi- ja peruskoulu, Higher and further education, Toisen ja korkea-asteen koulutus, career development, Employment, Työllisyys ja työllistyminen, aikuiset, elämänkaari, Family life and marriage, life cycle, Psychology, Psykologia, social skills, hyvinvointi, sosiaaliset suhteet, asuminen, Housing, happiness, onnellisuus, ammatillinen koulutus, perheet, social status, academic achievement, opintomenestys, life histories, educational background, sosiaalinen tausta, urakehitys, ability, academic ability, educational choice, employment history, intelligence, lahjakkuus, peruskoulutus, psykolingvistiikka, reading skills, Social and occupational mobility, verbal skills, Yhteiskunnallinen ja ammatillinen liikkuvuus, älykkyys -- testit, lapset (ikäryhmä)

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot