Oppilaitosten turvallisuustutkimus 2016

Kuvaus

Tutkimusaineistossa käsitellään suomalaisten oppilaitosten turvallisuuteen liittyviä asioita, kuten erilaisia haitallisen käyttäytymisen ilmenemisiä kouluympäristössä ja turvallisuushäiriöihin varautumista. Vastaajina kyselyssä ovat oppilaitosten rehtorit. Tutkimus on kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin teettämä sekä rahoittama ja liittyy Oppilaitosten turvallisuustutkimushankkeeseen. Aineistoa on kerätty kolmella erilaisella kyselylomakkeella riippuen oppilaitoksesta. Data muokattiin arkistossa pääasiassa peruskoulujen kyselylomakkeen mukaiseksi, sillä peruskoulujen vastauksia on datassa eniten. Muuttujista käy ilmi, jos ne on osoitettu vain lukioille, peruskouluille tai yhtenäiskouluille. Tutkimus alkoi taustakysymyksillä, joilla kartoitettiin muun muassa lukuvuoden pituutta, oppilaiden luokkatasoja, ryhmäkokoja ja henkilöstöryhmien edustajien määriä. Seuraavaksi vastaajilta tiedusteltiin koulun ympäristöstä ja pyydettiin muun muassa kertomaan, esiintyykö koulurakennuksen läheisyydessä erilaisia ilmiöitä, kuten kerjäämistä tai omaisuuden vahingoittamista. Edelleen kartoitettiin, mitä paikkoja koulurakennuksen lähellä on sekä millaista vartio- tai turvallisuushenkilökuntaa alueella on töissä. Seuraavaksi vastaajilta tiedusteltiin, onko koulun tiloissa ollut käytössä kameravalvontaa sekä millaisia muita turvallisuutta edistäviä toimintatapoja koulussa käytetään, kuten tilojen käytön rajoittamista, turvallisuuskoulutuksia ja poliisiyhteistyötä. Seuraavaksi kysyttiin minkälaisia rangaistuksia, kuten luokasta poistaminen tai jälki-istunto, koulussa on käytetty rikkeisiin tai järjestyshäiriöihin. Kouluun ja koulurakennukseen kohdistuneista teoista ja niiden useudesta tiedusteltiin lukuisin erilaisin kysymyksin esimerkiksi, onko koulun omaisuutta vahingoitettu tahallisesti. Myös poliisi-ilmoitukseen johtaneista rikoksista ja rikosten kustannuksista kysyttiin. Väkivallan tekijästä ja sen uhrista tiedusteltiin lisäksi tarkentavia kysymyksiä, kuten mitä sukupuolta he edustivat ja mikä oli heidän kansallinen taustansa. Lisäksi tiedusteltiin erilaisia oppilaisiin kohdistuneita rikoksia, kuten pyörävarkauksia. Seuraavaksi kyselyssä kysyttiin kysymyksiä erilaisten aseiksi tarkoitettujen esineiden esiintyneisyyttä koulurakennuksessa ja koulun alueella kouluaikana. Tämän jälkeen tiedusteltiin erilaisista yleisemmistä koulussa esiintyneistä ilmiöistä, kuten rasismista ja etnisistä konflikteista. Lopuksi kyselyssä tiedusteltiin vielä uusista valvontamenettelyista sekä oikeudellisilla toimenpiteillä uhkaamista. Lisäksi tiedusteltiin erilaisten kuvitteellisten tilanteiden avulla, tekisikö vastaaja tilanteessa yhteydenoton poliisiin. Kyselyn lopuksi rehtoreilta kysyttiin vielä taustatietoja, kuten sukupuolta, ikää ja myös kehittämisehdotuksia koulun turvallisuutta koskien.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2018

Aineiston tyyppi

Tekijät

Helsingin yliopisto. Kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutti

Kivivuori, Janne Orcid -palvelun logo - Tekijä

Näsi, Matti Orcid -palvelun logo - Tekijä

Tietoarkisto - Julkaisija

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

englanti, suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Compulsory and pre-school education, Esi- ja peruskoulu, Higher and further education, Toisen ja korkea-asteen koulutus, konfliktit, turvallisuus, oppilaitokset, educational environment, primary schools, school buildings, school bullying, school-student relationship, väkivalta, secondary schools, students, rikollisuus, aseet, conflicts, crime and security, järjestyshäiriöt, oikeustoimi, school punishments, security surveillance systems, student behaviour, theft, upper secondary schools, valvontajärjestelmät, varkaus, ympäristötekijät

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot