Terveys ja videopelaaminen: pelaajien seurantahaastattelut 2022

Kuvaus

Aineisto koostuu paljon videopelejä pelaavien henkilöiden haastattelulitteraatioista. Osa haastateltavista on videopelejä kilpailullisesti vähintään 30 tuntia viikossa pelaavia henkilöitä, ja osa pelaamisen takia apua hakeneita henkilöitä. Haastattelut ovat seurantahaastatteluja. Samoja haastateltavia on haastateltu ensimmäisen kerran vuotta aikaisemmin. Ensimmäisen haastattelukierroksen haastattelut on arkistoitu numerolla FSD3678. Seurantahaastatteluissa vastaajaa pyydettiin aluksi kertomaan siitä, onko pelaamisessa tapahtunut muutoksia vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Haastateltavaa pyydettiin myös kertomaan mahdollisista muutoksista työssään ja perheessään tai ystäväpiirissään. Seuraavaksi pyydettiin kuvailemaan tavallinen peliviikko päivä kerrallaan. Lisäksi pyydettiin kertomaan mahdollisimman tarkkaan yhdestä mieleen jääneestä pelikokemuksesta viimeisen kuukauden aikana. Haastatteluissa kysyttiin myös tutkittavan muista harrastuksista. Pelaamiseen liittyen kysyttiin myös esimerkiksi sitä, pelaako haastateltava omasta mielestään liian paljon. Taustatietona mainitaan mm. sukupuoli, haastatteluajankohta sekä tieto siitä, kumpaan haastateltavien ryhmään tutkittava kuuluu. Haastattelutunnisteen avulla seurantahaastattelu on yhdistettävissä saman henkilön aikaisempaan haastatteluun. Aineistosta on tehty html-versio, jonka hakemiston avulla haastatteluja on helppo selata.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2023

Aineiston tyyppi

Tekijät

Karhulahti, Veli-Matti Orcid -palvelun logo - Tekijä

Kauraoja, Valtteri Orcid -palvelun logo - Tekijä

Malinen, Ville Orcid -palvelun logo - Tekijä

Tietoarkisto - Julkaisija

Siutila, Miia Orcid -palvelun logo - Tekijä

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

LÄÄKE- JA TERVEYSTIETEET; YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

Information society, Tietoyhteiskunta, harrastukset, liikunta, elämänhallinta, Social behaviour and attitudes, Sosiaalinen käyttäytyminen ja asenteet, sosiaaliset suhteet, työyhteisöt, addiction, vapaa-aika, digital games, riippuvuus, leisure time activities, tietokonepelit, sosiaalinen vuorovaikutus, pelihimo, nettiriippuvuus, elektroninen urheilu, interpersonal relationships, compulsive gaming, internet addiction

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot