Tutkinnonuudistuksen arviointi 2010: tiedekunnat

Kuvaus

Tutkinnonuudistuksen arvioinnin pääkohteena on kaksiportainen tutkintorakenne eli alemmat ja ylemmät korkeakoulututkinnot ja tutkintorakenteen vaikutukset tiedekunnan tasolla. Tutkinnonuudistuksen arviointi on jaettu kolmeen pääteemaan. Pääteemat ovat tutkintorakenteen toimivuus, liikkuvuus sekä tutkintojen tuottama osaaminen ja suhde työelämään. Tutkinnonuudistuksen tavoitteita ja niiden toteutumista käsiteltiin kysymällä asetettujen tavoitteiden tunnettuudesta, tiedekunnan kannalta tärkeimmistä kansallisista tavoitteista ja tavoitteiden toteutumisesta. Organisointia ja toimeenpanoa kartoitettiin kysymällä tiedekunnan osallistumisesta tutkinnonuudistukseen liittyneisiin eurooppalaisiin hankkeisiin tai valtakunnalliseen alakohtaiseen yhteistyöhön tutkinnonuudistusta toteutettaessa. Kysyttiin myös tiedekunnan eri toimijoiden osallistumisesta tutkinnonuudistuksen suunnitteluun. Tutkintorakenteen toimivuutta käsiteltiin kysymällä tutkintojen asemasta tutkintojärjestelmässä ja tutkintorakenteen selkeydestä. Vastaajilta pyydettiin arviota kaksiportaisen tutkintorakenteen toimivuudesta, sen ongelmakohdista ja kehittämiskohdista. Tutkinnonuudistuksen vaikutusta valmistumisaikoihin käsittelivät kysymykset valmistumisaikojen mahdollisesta lyhenemisestä sekä siihen vaikuttaneista syistä. Kysyttiin myös, onko jokin erityinen syy vaikuttanut opintojen viivästymiseen. Opiskelijoiden kotimaista liikkuvuutta kartoitettiin kysymyksillä opiskelijoiden siirtymisestä alemmasta ylempään korkeakoulututkintoon, opiskelijoiden liikkuvuutta korkeakoulusektorin ja alojen sisällä sekä opiskelijoiden siirtymistä korkeakoulusektorilta toiselle. Kansainvälistä liikkuvuutta käsittelivät kysymykset kotimaisten ja ulkomaisten opiskelijoiden liikkumisesta tutkintojen sisällä ja välillä. Kysymykset käsittelivät myös Suomesta ulkomaille lähteneitä ja Suomeen saapuneita vaihto-opiskelijoita. Tutkintojen suunnittelua, toteutusta, arviointia ja kehittämistä kartoitettiin kysymyksillä opetussuunnitelmien muutoksista tutkinnonuudistuksen yhteydessä sekä esitettiin opetussuunnitelmatyötä koskevia väittämiä. Vastaajille esitettiin väittämiä myös tutkintojen mitoituksesta ja opintojen kuormittavuudesta. Lisäksi väittämien avulla kartoitettiin tutkintojen suunnitteluun liittynyttä työelämäyhteistyötä ja tutkintojen työelämärelevanssia. Pyydettiin myös arviota tutkinnonuudistuksen vaikutuksista koulutuksen ja tutkintojen toteutukseen. Koulutuksen arviointia ja kehittämistä kuvaamaan pyydettiin tietoja tiedekunnan käytänteistä, joilla tiedekunta seuraa ja kehittää tutkintoja suhteessa työelämän tarpeisiin. Lisäksi vastaajia pyydettiin kuvaamaan keskeisimpiä työelämän ja osaamistarpeiden kehityssuunnitelmia, jotka vaikuttavat tulevaisuudessa tiedekunnan tutkintorakenteen kehittämiseen.
Näytä enemmän

Julkaisuvuosi

2011

Aineiston tyyppi

Tekijät

Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) - Tekijä

Korkeakoulujen arviointineuvosto - Tekijä

Tietoarkisto - Julkaisija

Projekti

Muut tiedot

Tieteenalat

YHTEISKUNTATIETEET

Kieli

suomi

Saatavuus

Saatavuutta rajoitettu

Lisenssi

Muu (Ei avoin)

Avainsanat

higher education institutions, korkeakoulututkinnot, tertiary education, yliopistot, Bolognan prosessi, curriculum, Educational policy, educational systems, korkeakoulupolitiikka, korkeakoulut, Koulutuspolitiikka, liikkuvuus, tutkinnonuudistus, tutkinnot, tutkintojärjestelmät, tutkintovaatimukset, university courses

Asiasanat

Ajallinen kattavuus

undefined

Liittyvät aineistot