undefined

Does dispositional optimism affect entrepreneurial success? Evidence from Saudi Arabia

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Ben Fatma Elhem; Dana Léo-Paul; Elleuch Souhir; Ben Mohamed Ezzeddine

Abstrakti:

AbstractThis study explores the effect of dispositional optimism bias on entrepreneurial success. By reviewing a mixture of previous studies from different disciplines: psychology, business and economics, we predict that this bias can positively affect entrepreneurial success. Based on a sample of 255 entrepreneurs in the Kingdom of Saudi Arabia and using the LOT-R psychometric test to measure the level of dispositional optimism among entrepreneurs, the effect of this variable on entrepreneurial success was tested, and the results show that this bias positively affects entrepreneurial success. Entrepreneurial success was also measured through three different proxies: the level of entrepreneurs’ satisfaction with what has been achieved from their entrepreneurial projects, the variation in the number of employees, and sales growth and the results were stable. We also find that entrepreneurs’ experience, age, and gender can influence entrepreneurial success. Finally, we should view entrepreneurial success not only as a function of traditional variables but also as a function of psychological biases.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

20

Sivut

1127-1152

Julkaisu­foorumi

58150

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Liiketaloustiede

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1007/s11365-024-00946-w

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä