undefined

The local ship speed reduction effect on black carbon emissions measured at a remote marine station

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Heikkilä, Mikko; Luoma, Krista; Mäkelä, Timo; Grönholm, Tiia

Tiivistelmä

Speed restrictions for ships have been introduced locally to reduce the waves and turbulence causing erosion, and safety hazards, and to mitigate the air and underwater noise emissions. Ship speed restrictions could be used to minimize the climate impact of maritime transport since many air pollutants in ship exhaust gas are reduced when travelling at lower speeds. However, for example, methane and black carbon emissions do not linearly correlate with the load of internal combustion engines. Therefore, the effect of speed restrictions may not be trivial. Black carbon concentrations from ship plumes were examined at a remote marine site in the southwestern Finnish archipelago. Ships with service speeds over 15 kn and equipped with an exhaust gas cleaning system were analysed for black carbon emissions as a function of speed. Both unadjusted and weather-adjusted main engine loads were modelled to determine load-based emission factors. Black carbon concentration per kilogram of fuel decreased as a function of engine load. However, calculated per hour, the black carbon emission increased as a function of ship speed, reaching peak values at around 15–20 kn and decreasing thereafter. In terms of local air quality, total black carbon emission per nautical mile was the highest around the halved speeds, 10–13 kn, or when the speed was higher than 20–23 kn. From a climate warming perspective, the CO2 emissions dominated the exhaust gas, and reducing the speed decreased the global warming potential in CO2 equivalent, both per hour and per nautical mile.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Ilmatieteen laitos

Mäkelä Timo

Grönholm Tiia Orcid -palvelun logo

Heikkilä Mikko Orcid -palvelun logo

Luoma Krista Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

24

Numero

15

Sivut

8927-8941

Julkaisu­foorumi

51988

Julkaisufoorumitaso

3

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Fysiikka

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Saksa

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.5194/acp-24-8927-2024

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä