Sosiaalinen kestävyys varhaiskasvatuksessa
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Rintakorpi, Kati
Tiivistelmä
Tarkastelen tässä artikkelissa sosiaalisesti kestävän kehityksen käsitettä varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Sosiaalinen kestävyys tarkoittaa esimerkiksi yhteisön turvallisuutta, sen jäsenten osallisuutta, yhteenkuuluvuutta ja demokratiaa. Pohdin minkä laatuinen ja miten toteutettu varhaiskasvatus olisi sosiaalisesti kestävää. Käytän tukenani Mathien ja Walsin (2022) Koko koulu kasvattaa -lähestymistapaa kestävään kehitykseen. Näkemykseni mukaan sosiaalisen kestävyyden toteutuminen on puutteellista tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa. Ensinnäkin varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisten roolien välillä on jännitteitä eikä eri ammattiryhmien asiantuntijuus ole jaettua siten, että työntekijät pystyisivät luomaan yhdessä tulkintoja ja ymmärrystä yhteisestä toiminnan kohteesta. Toinen merkittävä tekijä on varhaiskasvatuksen vakava henkilöstöpula, jonkatakia varhaiskasvatuksessa toimii sijaisina paljon epäpäteviä ja vaihtuvia sijaisia. Pitkäjänteinen kehittämistyö on tässä tilanteessa vaikeaa.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Laurea-ammattikorkeakoulu
Rintakorpi Kati
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
AmmatillinenVertaisarvioitu
Ei-vertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
D1 Artikkeli ammattilehdessäJulkaisukanavan tiedot
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Kustantajan version lisenssi
CC BY SA
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Suomi
Kustantajan kansainvälisyys
Kotimainen
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä