undefined

Sosiaalinen kestävyys varhaiskasvatuksessa

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Rintakorpi, Kati

Tiivistelmä

Tarkastelen tässä artikkelissa sosiaalisesti kestävän kehityksen käsitettä varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Sosiaalinen kestävyys tarkoittaa esimerkiksi yhteisön turvallisuutta, sen jäsenten osallisuutta, yhteenkuuluvuutta ja demokratiaa. Pohdin minkä laatuinen ja miten toteutettu varhaiskasvatus olisi sosiaalisesti kestävää. Käytän tukenani Mathien ja Walsin (2022) Koko koulu kasvattaa -lähestymistapaa kestävään kehitykseen. Näkemykseni mukaan sosiaalisen kestävyyden toteutuminen on puutteellista tällä hetkellä varhaiskasvatuksessa. Ensinnäkin varhaiskasvatuksen henkilöstön ammatillisten roolien välillä on jännitteitä eikä eri ammattiryhmien asiantuntijuus ole jaettua siten, että työntekijät pystyisivät luomaan yhdessä tulkintoja ja ymmärrystä yhteisestä toiminnan kohteesta. Toinen merkittävä tekijä on varhaiskasvatuksen vakava henkilöstöpula, jonkatakia varhaiskasvatuksessa toimii sijaisina paljon epäpäteviä ja vaihtuvia sijaisia. Pitkäjänteinen kehittämistyö on tässä tilanteessa vaikeaa.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Laurea-ammattikorkeakoulu

Rintakorpi Kati

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli

Yleisö

Ammatillinen

Vertaisarvioitu

Ei-vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

D1 Artikkeli ammattilehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Lehti

Laurea Long

Kustantaja

Laurea-ammattikorkeakoulu

Numero

10

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Kokonaan avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY SA

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Suomi

Kustantajan kansainvälisyys

Kotimainen

Kieli

suomi

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä