Efficient Random-Access GPU Video Decoding for Light-Field Rendering
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Chlubna Tomas; Milet Tomas; Zemcik Pavel
Tiivistelmä
Compression method for GPU streaming of discrete light fields is proposed in this paper. Views on the scene are encoded with video codec to enable streaming in real time. Instead of using a classic scheme, all frames are encoded according to one reference frame. Any frame is decoded directly, in a random-access manner that is suitable for light-field rendering methods, where only few frames are necessary on the GPU. The proposed scheme reaches the best decoding quality/time ratio in comparison to other schemes, where all preceding frames need to be decompressed, and all-key-frame video that supports random access, but is extremely large. The proposed method solves the space-requirements and streaming-bandwidth issues using the GPU accelerated decoding, and enables incorporating light-field assets in real-time 3D simulations. Compared to existing methods, the proposal is easy to implement, does not depend on specific video format or extension and is efficient on consumer GPUs.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1016/j.jvcir.2024.104201
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä