undefined

Efficient Random-Access GPU Video Decoding for Light-Field Rendering

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Chlubna Tomas; Milet Tomas; Zemcik Pavel

Tiivistelmä

Compression method for GPU streaming of discrete light fields is proposed in this paper. Views on the scene are encoded with video codec to enable streaming in real time. Instead of using a classic scheme, all frames are encoded according to one reference frame. Any frame is decoded directly, in a random-access manner that is suitable for light-field rendering methods, where only few frames are necessary on the GPU. The proposed scheme reaches the best decoding quality/time ratio in comparison to other schemes, where all preceding frames need to be decompressed, and all-key-frame video that supports random access, but is extremely large. The proposed method solves the space-requirements and streaming-bandwidth issues using the GPU accelerated decoding, and enables incorporating light-field assets in real-time 3D simulations. Compared to existing methods, the proposal is easy to implement, does not depend on specific video format or extension and is efficient on consumer GPUs.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Kustantaja

Elsevier

Volyymi

102

Artikkelinumero

104201

Julkaisu­foorumi

62140

Julkaisufoorumitaso

2

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Tietojenkäsittely ja informaatiotieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1016/j.jvcir.2024.104201

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä