How does action competence explain young people’s sustainability action?
Julkaisuvuosi
2024
Tekijät
Oinonen, Iikka; Seppälä, Tuija; Paloniemi, Riikka
Abstrakti:
How to support young people’s agency is a key question of sustainability education. Action competence for sustainability is suggested covering the essential components of youth’s readiness to act both individually and collectively, but empirical tests of these associations are scarce. Therefore, this study explores the relationship between action competence and sustainability action among young people. We conducted a national survey of 15 to 29-year-old youths (N = 940) in Finland. Results of structural equation modeling show that self-perceived action competence for sustainability predicts private sphere behavior, but not sustainability action. Further analysis on the components of action competence reveals that high perceived knowledge and low outcome expectations predict low engagement in sustainability action. Knowledge and outcome expectations also affect behavior indirectly via willingness to act. We argue that actions and behaviors have different antecedents, and that the ability to recognize outcome uncertainty affects how young people’s sustainability agency is manifested.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli:
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
Kustantaja
Volyymi
30
Numero
4
Sivut
499-518
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
3
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Osittain avoin julkaisukanava
Kustantajan version lisenssi
CC BY
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Kasvatustieteet; Yhteiskuntamaantiede, talousmaantiede
Avainsanat
[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]
Julkaisumaa
Yhdistynyt kuningaskunta
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1080/13504622.2023.2241675
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä