undefined

P2M Simulation Exercise on Past Fuel Melting Irradiation Experiments

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

D’Ambrosi, V.; Sercombe, J.; Bejaoui, S.; Chaieb, A.; Baurens, B.; Largenton, R.; Ambard, A.; Boer, B.; Bonny, G.; Ševeček, M.; Herranz, L. E.; Feria Marquez, F.; Inagaki, K.; Ohta, H.; Boldt, F.; Sappl, J.; Armstrong, R.; Mohamad, A.; Udagawa, Y.; Cozzo, C.; Klouzal, J.; Vitezslav, M.; Corson, J.; Peltonen, Jussi
Näytä enemmän

Tiivistelmä

<p>This paper presents the results of the Power To Melt and Maneuverability (P2M) Simulation Exercise on past fuel melting irradiation experiments, organized within the Organisation for Economic Co-operation and Development/Nuclear Energy Agency Framework for IrraDiation ExperimentS (FIDES) framework by the Core Group (CEA, EDF, and SCK‧CEN) and open to all FIDES members. The exercise consisted in simulating two past power ramps where fuel melting was detected: (1) the xM3 staircase power transient [ramp terminal level (RTL) 70 kW‧m<sup>−1</sup>, average burnup 27 GWd‧tU<sup>−1</sup>], carried out in 2005 in the R2 reactor at Studsvik (Sweden), where the rodlet maintained its integrity, and (2) the HBC4 fast power transient (RTL 66 kW‧m<sup>−1</sup>, average burnup 48 GWd‧tU<sup>−1</sup>), carried out in 1987 in the BR2 reactor at SCK‧CEN (Belgium), where the cladding failed during the experiment. The exercise was joined by 13 organizations from 9 countries using 11 different fuel performance codes. In this paper, the main results of the Simulation Exercise are presented and compared to available postirradiation examinations (PIE) or on-line measurements during the power ramps (fuel and clad diameters, rod elongation, pellet-clad gap, and fission gas release). Since the focus of the Simulation Exercise is on fuel melting assessment, determination of the boundary between melted/nonmelted fuel and the consequent definition of a melting radius from PIE are first discussed. During the HBC4 ramp, fuel melting was predicted by most of the codes despite differences in the melting models. Higher discrepancies were observed for the xM3 rod that can be attributed partly to power uncertainty and partly to the limited capability of the models to describe partial melting of the fuel during this ramp. Finally, possible code developments to improve simulation results are presented.</p>
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

210

Numero

2

Sivut

189-215

Julkaisu­foorumi

64255

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Kustantajan version lisenssi

CC BY

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Tieteenalat

Fysiikka; Kone- ja valmistustekniikka

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Kyllä

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Kyllä

DOI

10.1080/00295450.2023.2194270

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä