Gender equality or employment promotion? The politicization of parental leave policy in Finland
Julkaisuvuosi
2023
Tekijät
Mikael Nygård; Josefine Nyby; Mikko Kuisma
Abstrakti:
<p>In 2022, a new parental leave system with equal leave rights for parents saw daylight in Finland. The road towards this reform was not entirely uncontroversial, and one stumbling block was different interpretations of the meaning of gender equality. This article contributes to the literature by analysing how seven political parties in Finland politicised the idea of gender equality and leave quotas during the 2010s. We argue that ideological factors delayed a reform of the leave system in a more gender-equal way, since left-wing parties not only put more emphasis on gender equality and state-regulated leave quotas for fathers than conservatives, they also did so for somewhat different reasons connected with the Social Investment paradigm. Moreover, although the conservatives did warm up to the idea of gender equality on a general level during this period, and some of them started to support the use of leave quotas, providing some of the consensus needed for the 2021 reform, this did not alter their traditional views on the family and gender roles. Instead, the policy idea of leave quotas was reframed as an instrumental tool to achieve higher (maternal) employment, and only secondarily as a tool for gender equality.</p>
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Lehti
Artikkelin tyyppi
Alkuperäisartikkeli:
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
VertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessäJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
Volyymi
45
Numero
4
Sivut
326-343
ISSN
Julkaisufoorumi
Julkaisufoorumitaso
2
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Kyllä
Julkaisukanavan avoin saatavuus
Kokonaan avoin julkaisukanava
Rinnakkaistallennettu
Kyllä
Muut tiedot
Tieteenalat
Sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikka
Kustantajan kansainvälisyys
Kansainvälinen
Kieli
englanti
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Kyllä
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
DOI
10.1080/09649069.2023.2281836
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Kyllä