undefined

Teachers’ professional agency in a centralisation-decentralisation system and a hierarchical cultural context : the case of Hong Kong

Julkaisuvuosi

2024

Tekijät

Lau, Josephine; Vähäsantanen, Katja; Collin, Kaija

Tiivistelmä

Teachers are frontline actors in actualising educational innovations. In some contexts, teachers’ professional agency is undervalued. This study investigated teachers’ agency and its related workplace affordances in Hong Kong, which features a centralised-decentralisation education governance system, and a hierarchical work culture. The study was based on 21 semi-structured interviews with teachers, and employed a deductive thematic analysis. Agency enactment was categorised into 1) pedagogical agency within classrooms, and 2) relational agency in the professional community. The factors contributing to workplace affordances were grouped as pertaining to 1) the collegial community, 2) school leadership, 3) access to resources, and 4) availability of time, space, and job stability. Agency-supportive leadership and a favourable collegial environment significantly facilitated teachers’ agentic actions. Teachers did not explicitly resist but implemented emotionally meaningless order in a ‘work-to-rule’ manner. The study contributes to professional agency research as applied to a particular political, regional, and socio-cultural context.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Jyväskylän yliopisto

Lau Josephine Orcid -palvelun logo

Vähäsantanen Katja Orcid -palvelun logo

Collin Kaija Orcid -palvelun logo

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Lehti

Artikkelin tyyppi

Alkuperäisartikkeli

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A1 Alkuperäisartikkeli tieteellisessä aikakauslehdessä

Julkaisukanavan tiedot

Volyymi

32

Numero

3

Sivut

699-719

Julkaisu­foorumi

64778

Julkaisufoorumitaso

1

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Kyllä

Julkaisukanavan avoin saatavuus

Osittain avoin julkaisukanava

Rinnakkaistallennettu

Kyllä

Muut tiedot

Tieteenalat

Kasvatustieteet

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Julkaisumaa

Yhdistynyt kuningaskunta

Kustantajan kansainvälisyys

Kansainvälinen

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

DOI

10.1080/14681366.2022.2086606

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Kyllä