undefined

Vähäsaasteinen nestekaasukäyttöinen linja-auto lähiliikenteessä: Seurantatutkimus

Julkaisuvuosi

1993

Tekijät

Nylund, Nils-Olof; Hietaniemi, Aulis; Riikonen, Arto

Abstrakti:

Nestekaasukäyttöisen linja-auton seurantatutkimuksessa selvitettiin nestekaasu-auton soveltuvuutta lähiliikenteeseen, kerättiin tietoa auton käyttökustannuksista ja luotettavuudesta sekä seurattiin auton pakokaasupäästöjen kehittymistä. Auton alusta tilattiin itävaltalaiselta tehtaalta. Auton takaosaan sijoitetun ahtamattoman, lambdaohjatulla polttoainejärjestelmällä ja kolmitoimikatalysaattorilla varustetun 12-litraisen moottorin huipputeho on 177 kW. Alusta koritettiin Suomessa. Seurantajakso kesti huhtikuusta 1991 marraskuuhun 1992. Autolla ajettiin yhteensä 150 000 km ilman merkittäviä vaurioita tai vikoja. Auton käyttöä häiritsivät lähinnä sähkölaitteisiin liittyvät pikkuviat, ja myös pieniä mekaanisia vikoja esiintyi. Osittain viat johtuivat huollon kokemuksen puutteesta, osittain siitä, että alusta oli valmistajalle ensimmäinen takamoottorilla varustettu kaasuauto. Varsinainen kaasujärjestelmä toimi ilman merkittäviä häiriöitä. Keskimääräinen polttoaineenkulutus koejakson aikana oli 77 l propaania/100 km. VTT teki viikoittaiset seurantamittaukset ja varsinaiset pakokaasumittaukset. Viikkomittauksissa ilmeni, että auton alkuperäisen katalysaattorin teho alkoi heiketä noin 80 000 km:n jälkeen. Alkuperäisellä katalysaattorilla ei saavutettu valmistajan ilmoittamaa päästötasoa. Kun autolla oli ajettu 125 000 km, alkuperäinen katalysaattori vaihdettiin Kemira Oy:n katalysaattoriin, joka mitattiin kahdesti, uutena ja 25 000 km ajettuna. Kemiran katalysaattori pienensi päästöjä merkittävästi, valmistajan ilmoittaman päästöarvot alittuivat selvästi ja auto täytti jopa pohjoismaisen maakaasubussiprojektin asettamat päästötavoitteet. Nestekaasuauto vastasi sille asetettuja odotuksia ja jopa ylitti ne. Sekä kuljettajat että matkustajat olivat tyytyväisiä hiljaiseen, värinättömään ja hajuttomaan autoon. Autossa ei esiintynyt vakavia vikoja tai vaurioita. Toisaalta lukuisat pikkuviat heikensivät auton luotettavuutta. Auton käyttäjä ei kuitenkaan näe esteitä nestekaasukäyttöisten autojen yleistymiselle.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Erillisteos

Yleisö

Ammatillinen

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

D4 Julkaistu kehittämis- tai tutkimusraportti taikka -selvitys

Julkaisukanavan tiedot

Lehti/Sarja

VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

Kustantaja

VTT Technical Research Centre of Finland

Numero

1456

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei

Kustantajan version lisenssi

Muu lisenssi

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Avainsanat

[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object],[object Object]

Kieli

suomi

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Ei