undefined

A validation approach for product-focused process improvement

Julkaisuvuosi

1999

Tekijät

Birk, Andreas; Järvinen, Janne; Solingen, Rini van

Abstrakti:

As the number of software engineering improvement methodologies and their adoption rate in industry increase, the validation of improvement methodologies becomes more and more important. Past validation studies show the effectiveness of improvement methodologies. However, they also reveal many technical difficulties for scientifically sound and detailed validation studies. This paper surveys the state of the art in improvement methodology validation and derives recommendations for systematic validation studies, which are substantiated by experiences from the European PROFES project. PROFES has developed a product-focused software process improvement methodology and started its empirical validation already early in the project. In brief, the main results of our validation work are: (1) Explicit product quality goals increase the effectiveness of process improvement and allow for causal analysis of observed improvements. (2) Validation should be based on explicit, a-priori set hypotheses involving multi-facetted validation criteria. (3) Improvement methodologies of different types, such as process assessment and goal-oriented measurement, are rather complementary than competing approaches.
Näytä enemmän

Organisaatiot ja tekijät

Julkaisutyyppi

Julkaisumuoto

Artikkeli

Emojulkaisun tyyppi

Konferenssi

Artikkelin tyyppi

Muu artikkeli:

Yleisö

Tieteellinen

Vertaisarvioitu

Vertaisarvioitu

OKM:n julkaisutyyppiluokitus

A4 Artikkeli konferenssijulkaisussa

Julkaisukanavan tiedot

Lehti/Sarja

VTT Symposium

Konferenssi

International Conference on Product Focused Software Process Improvement

Kustantaja

VTT Technical Research Centre of Finland

Numero

195

Sivut

29-48

Avoin saatavuus

Avoin saatavuus kustantajan palvelussa

Ei tietoa

Kustantajan version lisenssi

Muu lisenssi

Rinnakkaistallennettu

Ei

Muut tiedot

Kieli

englanti

Kansainvälinen yhteisjulkaisu

Ei

Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa

Ei

Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen

Ei