Inhimilliset tekijät voimalaitoksen käyttövarmuudessa: Integroitu käyttövarmuuden arviointi- ja kehittämismenetelmä
Julkaisuvuosi
2000
Tekijät
Nuutinen, Maaria; Norros, Leena; Pyy, Pekka
Tiivistelmä
Käynnissäpitohenkilöstön toimintatavat käyttövarmuustekijänä -tutkimuksen tavoitteena oli kehittää menetelmää käyttövarmuuteen vaikuttavien inhimillisten tekijöiden tarkastelemiseksi tapaustutkimuksen kautta. Tapaustutkimus kohdistui konventionaaliseen kombivoimalaitokseen. Tutkimusongelmina olivat ensinnäkin, mitkä ovat käyttövarmuuskriittiset käynnissäpitoprosessit ja toiseksi, mitkä inhimilliset tekijät vaikuttavat näihin prosesseihin. Keskeinen lähtöoletus inhimillisten tekijöiden tarkastelussa oli, että käyttövarmuus on yhteydessä henkilöstön kykyyn ja haluun suuntautua perustehtävään, jonka luonne ja toteutumisedellytykset muuttuvat tuotannolle asettuvien vaatimusten kentässä. Tutkimuksen tuloksena perustehtävä ja toimintatavalliset vaatimukset määriteltiin. Lisäksi arvioitiin mitä mahdollisuuksia henkilöillä on suuntautua perustehtävään sekä missä määrin he näin tekevät. Lisäksi tunnistettiin kaksi käyttövarmuuskriittistä käyttötehtävää, joita selvitettiin tarkemmin. Tutkimuksessa kehitettiin Integroitu käyttövarmuuden arviointi- ja kehittämismenetelmä, joka yhdistää psykologisen ja luotettavuusteknisen analyysin.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Konferenssi
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
TieteellinenVertaisarvioitu
Ei-vertaisarvioituOKM:n julkaisutyyppiluokitus
B3 Vertaisarvioimaton artikkeli konferenssijulkaisussaJulkaisukanavan tiedot
Lehti/Sarja
VTT Symposium
Emojulkaisun nimi
Konferenssi
Käyttövarmuussuunnittelu ja diagnostiikka
Kustantaja
VTT Technical Research Centre of Finland
Numero
206
Sivut
91-104
ISSN
ISBN
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei tietoa
Kustantajan version lisenssi
Muu lisenssi
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Ei