Toiminnan muutos ja työssä oppiminen tietojärjestelmähankkeissa
Julkaisuvuosi
2001
Tekijät
Reijonen, Inka; Reiman, Teemu; Airola, Merja
Tiivistelmä
Tässä artikkelissa toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönottoa ja käytön aikaista kehittämistä pk-yrityskontekstissa lähestytään käyttäytymistieteellisestä näkökulmasta. Toiminnanohjausjärjestelmähanke nähdään organisaation oppimisprosessina, jossa painottuvat sosiaaliset muutosprosessit. Artikkeli rakentuu seuraavasti. Johdannossa esitetään lyhyt johdatus jälkiteollisen yhteiskunnan kehityssuuntiin, pohjustus toiminnanohjausjärjestelmän (ERP) yhä kasvavasta merkityksestä yrityksille sekä järjestelmähankkeisiin liittyvästä problematiikasta tarkastelun kohteena olevalla pk-sektorilla. Kohdassa 2 tarkastellaan kolmen organisatorisen oppimisen näkökulman kautta dynaamisen liiketoimintaympäristön aikaansaamia muutospaineita ja toisaalta uusia mahdollisuuksia työtoiminnan kehittämiseksi ja työssä oppimisen edistämiseksi. Kohdassa 2.4 esitetään ko. näkökulmien herättämiä ajatuksia ja kritiikkiä. Kohdassa 3 kuvaillaan tietojärjestelmähankkeisiin liittyvää problematiikkaa organisatorisen oppimisen näkökulmista. Lisäksi esitetään joitain pk-yrityksille soveltuvia kehitysideoita, menettelyjä ja työkaluja, joiden avulla tavoitettaisiin entistä paremmin yksilön ja ryhmän näkökulmat tietojärjestelmähankkeissa.
Näytä enemmänOrganisaatiot ja tekijät
Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy
Airola Merja
Julkaisutyyppi
Julkaisumuoto
Artikkeli
Emojulkaisun tyyppi
Kokoomateos
Artikkelin tyyppi
Muu artikkeli
Yleisö
AmmatillinenOKM:n julkaisutyyppiluokitus
D2 Artikkeli ammatillisessa kokoomateoksessaJulkaisukanavan tiedot
Lehti
VTT Julkaisuja - Publikationer
Emojulkaisun nimi
Kustantaja
VTT Technical Research Centre of Finland
Numero
854
Sivut
65 - 97
ISSN
ISBN
Avoin saatavuus
Avoin saatavuus kustantajan palvelussa
Ei tietoa
Kustantajan version lisenssi
Muu lisenssi
Rinnakkaistallennettu
Ei
Muut tiedot
Kieli
suomi
Kansainvälinen yhteisjulkaisu
Ei
Yhteisjulkaisu yrityksen kanssa
Ei
Julkaisu kuuluu opetus- ja kulttuuriministeriön tiedonkeruuseen
Ei